Volgende regering moet 300 miljoen € per jaar uitgeven voor fiets
“De volgende Vlaamse regering moet elk jaar 300 miljoen € vastleggen voor fietsinvesteringen. In 2018 werd 138 miljoen € aan fietsinvesteringen vastgelegd, maar dat is nog niet genoeg”, stelt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). De 138 miljoen € van vorig jaar is een absoluut recordbedrag en een pak meer dan de ambitieuze doelstelling van 110 miljoen €. Bij het aantreden van Weyts in 2014 draaide het fietsinvesteringsbudget nog rond de 89 miljoen € per jaar. Nu is het met 55% gestegen.
Voor steeds meer Vlamingen is de fiets een volwaardig alternatief. Volgens het jongste Onderzoek VerplaatsingsGedrag (OVG) stijgt het aandeel van de fiets significant: van 12 naar 15%. Bijna één derde (31%) van de studenten en de scholieren fietst naar school. Bij de werkende pendelaars kiest 15% voor de fiets. “Dit is een lichtpunt in de hele mobiliteitsdiscussie. We kunnen nog meer mensen verleiden om te fietsen als we investeren in harde argumenten, zoals een vlotte en veilige fietsinfrastructuur”, zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts.
Magische kaap
Het investeringsbudget voor nieuwe fietsprojecten draaide rond de 89 miljoen € toen Weyts in 2014 aantrad als minister van Mobiliteit. Hij bespaarde geen cent op dat bedrag en nam zich voor om het investeringsbudget voor de fiets fors op te trekken. De ‘magische kaap’ van 100 miljoen € voor fietsinvesteringen op één jaar leek in Vlaanderen sinds oudsher onbereikbaar, maar in 2017 kon Weyts voor het eerst 103 miljoen € vastleggen voor fietsprojecten. Hij nam zich voor om in 2018 nog een pak beter te doen en 110 miljoen € vast te leggen. Weyts stootte met zijn investeringsambitie voor de fiets op heel wat scepsis en ongeloof.
Fietssnelwegen
Weyts heeft vorig jaar uiteindelijk 138 miljoen € vastgelegd voor de fiets. Dat blijkt uit de investeringslijstjes van alle diensten: van het Agentschap Wegen en Verkeer (dat fietspaden aanlegt langs gewestwegen) tot De Vlaamse Waterweg (die jaagpaden transformeert tot fietssnelwegen). Een exhaustieve oplijsting van alle fietsprojecten toont volgens Weyts zwart op wit aan dat er in totaal 138.557.723 € vastgelegd werd.
Sneeuwbaleffect
“Dit is een onverhoopt en ongezien hoog bedrag, maar we mogen niet op onze lauweren rusten. De volgende Vlaamse regering moet het fietsbudget verder optrekken en per jaar wel 300 miljoen € investeren. Zo creëren we een sneeuwbaleffect: steeds meer investeringen zorgen voor een steeds betere infrastructuur zodat er steeds meer Vlamingen fietsen zodat er opnieuw steeds meer investeringen gebeuren. Wat voor mij ook nog ontbreekt, is een hogere en uniforme fietsvergoeding, zodat het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer nog aantrekkelijker wordt”, besluit Weyts.