Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Volvo Cars kiest voor elektrisch rijden

Het van oorsprong Zweedse autobedrijf Volvo Cars zal vanaf 2019 alleen nog nieuwe modellen introduceren die volledig of ten minste gedeeltelijk worden aangedreven door een elektrische motor.

Volvo hoofdfoto
Volvo Cars

Deze historische beslissing betekent op termijn het einde van wagens met enkel een verbrandingsmotor en plaatst elektrificatie centraal in Volvo’s toekomstige activiteiten. Het gaat om één van de belangrijkste beslissingen op dat vlak van autoconstructeurs wereldwijd en toont aan hoe elektrificatie meer dan een eeuw na de uitvinding van de verbrandingsmotor de weg opent naar een nieuw hoofdstuk in de automobielgeschiedenis.

Heel wat automerken pakken in de nabije toekomst uit met nieuwe elektrische wagens, maar Volvo is de eerste fabrikant die laat weten te kiezen voor een volledig elektrisch gamma. Nochtans verkoopt Volvo in tegenstelling tot bv. BMW of Renault tot nog toe geen enkele volledig elektrische auto. Voorlopig blijft Volvo nog diesel- en benzinemotoren produceren, maar er zullen geen nieuwe versies meer worden ontwikkeld. De strategie om enkel nog in te zetten op elektrische wagens zou bovendien enkel gelden voor de nieuwe modellen die Volvo vanaf 2019 op de markt brengt. Auto’s die dit jaar en in 2018 worden gelanceerd, vallen daar dus niet onder.

“De vraag naar elektrische wagens blijft toenemen en we willen inspelen op de huidige en toekomstige behoeften van onze klanten. Wij zorgen ervoor dat voortaan om het even welke elektrische Volvo kan gekozen worden. Volvo Cars zal elektrische wagens introduceren in zijn complete assortiment, met zowel volledig elektrische wagens, plug-in hybridewagens die ook een diesel- of benzinemotor hebben,  als milde hybridewagens, waarbij de elektromotor de verbrandingsmotor enkel ondersteunt”, zegt ceo Håkan Samuelsson.

“Volvo Cars kiest vanaf 2019 voor een volledig elektrisch gamma”, zegt ceo Håkan Samuelsson.

De beslissing volgt op de eerdere aankondiging dat Volvo Cars Polestar zal omvormen tot een nieuw, afzonderlijk autobedrijf voor elektrisch aangedreven sportwagens. Tussen 2019 en 2021 zullen vijf volledig elektrische wagens geïntroduceerd worden: drie Volvo-modellen en twee modellen van de sportwagendivisie Polestar. Deze vijf wagens worden aangevuld met een aantal plug-in hybridewagens op diesel of benzine en milde hybrideopties (48 volt) voor alle modellen, waardoor het assortiment elektrische wagens behoorlijk groot is. Dat Volvo Cars resoluut de elektrische kaart trekt, is minder verrassend dan het lijkt. De Chinese eigenaar beseft waarschijnlijk beter dan wie ook dat alleen al in China, waar de luchtvervuiling in de grote steden soms gigantische proporties aanneemt,  een grote toekomst is weggelegd voor elektrisch rijden.

“Wagens met enkel een verbrandingsmotor zullen geleidelijk aan van de markt verdwijnen en vervangen worden door wagens die beschikken over elektrische opties. We willen tegen 2025 een miljoen elektrische wagens verkopen. Daardoor wordt de impact op het milieu beperkt en maken we de steden van de toekomst schoner. Behalve het verminderen van de uitstoot van de wagens willen we dat ons bedrijf tegen 2025 ook klimaatneutraal produceert”, aldus Samuelsson

We staan overigens nog maar aan het begin van het elektrische verhaal. In België rijdt 95% van de ingeschreven auto’s nog altijd op diesel of benzine. De hogere aankoopprijs, de lagere actieradius, het nog steeds beperkte aantal laadpalen (een duizendtal in België) en de behoorlijk lange oplaadtijd zijn factoren die potentiële gebruikers en zeker particulieren aarzelen om te kiezen voor een elektrische auto. Elektrisch rijden zou waarschijnlijk wel een stevige boost krijgen indien enkele grote leasingmaatschappijen zouden kiezen voor elektrische voertuigen.

Volvo is actief sinds 1927. Vorig jaar werden 534.332 Volvo’s verkocht in ongeveer honderd landen. Het bedrijf maakte tot 1999 deel uit van de Zweedse Volvo Group, wanneer het werd gekocht door het Amerikaanse Ford Motor Company. In 2010 werd Volvo Cars uiteindelijk overgenomen door de Zhejiang Geely Holding uit China. In december 2016 stelde Volvo Cars, met hoofdzetels in Göteborg (Zweden) en Shanghai (China), wereldwijd meer dan 31.000 mensen tewerk. De grootste autofabrieken van het bedrijf zijn gevestigd in Göteborg, Gent en Chengdu (China), terwijl de motoren worden gemaakt in Skövde (Zweden) en Zhangjiakou (China) en de carrosserie-onderdelen in Olofström

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten