In een eerste fase zal de vrachtwagenbouwer in Gent zowat 30.000 batterijblokken per jaar assembleren. In een zware elektrische truck komen tot zes van die ‘packs’, die elk ongeveer 500 kilo wegen. De productie start na de zomervakantie in een speciaal daarvoor omgebouwde fabriekshal van 3.600 m², die voorzien is van een 1.800 m³ grote luifel. De onderdelen en batterijcellen zelf worden niet in Gent gemaakt, maar worden aangeleverd door Samsung.
De Gentse fabriek zal die batterijpacks ook aanmaken voor buitenlandse fabrieken van de groep. Volvo Trucks koos voor Gent als assemblagepunt omwille van de centrale ligging binnen Europa en de multimodale transportmogelijkheden vanuit de haven.
Het Zweedse moederbedrijf investeerde hiervoor 17 miljoen euro in zijn grootste productievestiging. Die ziet zijn rol als spil binnen de groep nog maar eens bevestigd. Volvo Trucks Gent levert ook al jarenlang volledig afgewerkte wielen aan andere fabrieken.
De eerste zware elektrische vrachtwagens zullen volgend jaar in Gent van de band rollen. De packs zijn tot dan bestemd voor de fabriek in Zweden. Maar tegen 2030 mikt Volvo Trucks op een aandeel van 50% aan elektrische vrachtwagens in zijn verkoop. Tegen 2040 zal de productie bovendien volledig CO2-neutraal verlopen.
Copyright: Volvo Trucks
Dat duurzaamheidsstreven spoort perfect met de doelstellingen van North Sea Port zelf om te evolueren naar een klimaatneutrale haven. North Sea Port heeft van automotive één van de zeven speerpuntsectoren gemaakt in zijn strategisch plan.
Aan industriële zijde zijn de assemblagefabrieken van Volvo Trucks en Volvo Cars in Gent de belangrijkste trekkers in dit segment. Zij zorgen niet alleen voor aanzienlijke stromen aan onderdelen en afgewerkte producten en dus heel wat logistieke bedrijvigheid, maar ook voor meer dan tienduizend rechtstreekse jobs en een forse toegevoegde waarde. Daar komt nog de indirecte tewerkstelling bij toeleveranciers en logistieke dienstverleners bovenop.
De grensoverschrijdende haven is ook voor andere merken een belangrijke draaischijf in Europa, met onder meer ro/ro-lijnen die North Sea Port verbinden met Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk, een spoorverbinding naar China en belangrijke distributieactiviteiten voor spelers zoals Honda.