“Aanpassingsvermogen is dé cruciale vaardigheid van de toekomst”
In een tijdperk van snelle technologische doorbraken, economische onzekerheden en maatschappelijke verschuivingen, is aanpassingsvermogen op de werkvloer geëvolueerd van een soft skill tot een onmisbare noodzaak. Arbeidsmarktexperts Hannelore Van Meldert en Jochen Bessemans van Acerta leggen uit waarom de werknemer van de toekomst een kameleon moet zijn.
Volgens Acerta’s jaarlijkse Spiegelbevraging is aanpassingsvermogen volgens 38% van de werkgevers de belangrijkste toekomstige vaardigheid. 77% van de bedrijven heeft er echter geen idee van hoe hun werknemers daar vandaag op scoren. Bovendien heerst heel wat verwarring over de terminologie. Begrippen als ‘flexibiliteit’, ‘veerkracht’ en ‘agility’ worden door elkaar gebruikt, waardoor duidelijke feedback en wervingscriteria ontbreken.
Veranderen kan je leren
Om duidelijk te maken waarover aanpassingsvermogen gaat, doken Acerta en de Antwerp Management School (AMS) drie jaar lang in een wetenschappelijk onderzoek. In het Neuro Training Lab werd onder meer bestudeerd hoe onze hersenen omgaan met verandering. Dat mondde uit in het Acerta Adaptability Model (AAM). Het weerlegt onder meer het cliché dat veranderingsbereidheid aangeboren zou zijn en dat sommige mensen dus niet in staat zijn om met verandering om te gaan.
De kernboodschap van het boek is dat aanpassingsvermogen objectiveerbaar en ontwikkelbaar is. Het AAM fileert aanpassingsvermogen in negen dimensies, variërend van creativiteit en leren tot het omgaan met stress, onzekerheid en cultuur. Het somt ook zes hefbomen op als sleutel om het veranderingsvermogen van mensen en organisaties te boosten.
Gedeelde verantwoordelijkheid
“De mate waarin iemand wil veranderen is niet louter individueel bepaald”, aldus Hannelore Van Meldert. “Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Het gaat ook niet over 'veranderen' in de zin van een ander worden, maar over doelgericht groeien vanuit de persoon die je bent, rekening houdend met de context. Een organisatie moet dan ook de juiste hefbomen aanbieden. Niet iedereen hoeft bovendien uit te blinken in alle negen dimensies. Het zal vooral zaak zijn om op team- en/of organisatieniveau ervoor te zorgen dat alle dimensies gecoverd worden.”
“Een belangrijke hefboom in dat verband is visie”, zegt Jochen Bessemans. “Als de visie van de organisatie niet duidelijk gecommuniceerd wordt en levendig wordt gehouden, kan je niet verwachten dat ze aansluit bij de persoonlijke loopbaanvisie van de werknemer. Dan wordt een aanpassingsproces ook een heikel parcours. Een goed gecommuniceerde visie elimineert ruis en creëert de ruimte die nodig is voor verandering.”