Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Human Resources

Bouwonderwijs wint ook dankzij duaal leren aan populariteit

Op twee jaar tijd is het aantal leerlingen in de derde graad van het middelbaar bouwonderwijs met 12% gestegen: van 7.010 in het schooljaar 2022-2023 naar 7.834 dit schooljaar. Die positieve evolutie is ook te danken aan het duaal leren. In alle bouwrichtingen is het succes van deze manier van les volgen bijna verdubbeld op twee jaar tijd.

woman-2759503_1280
Pixabay

“Net zoals het volledige bouwonderwijs gaan ook de duale bouwrichtingen steeds meer in stijgende lijn”, zegt Caroline Deiteren, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. “Hoewel het aandeel over het algemeen nog beperkt blijft, zien we dat duaal leren in richtingen als dakwerken, hout, decoratie en schilderwerken een sterke groei kent. Dat is ook de verdienste van de meer dan 2.000 bouwbedrijven die een erkenning hebben en dus stageplaatsen aanbieden. De capaciteit is aanwezig om duaal leren nog breder uit te rollen.”

Groeicijfers voor alle duale bouwrichtingen

In het duaal bouwonderwijs met arbeidsmarktfinaliteit zijn de opvallende stijgers in twee jaar tijd ‘decoratie en schilderwerken’ (van 7 naar 53), ‘Dakwerken’ (van 12 naar 43) en ‘hout’ (van 100 naar 254). Ook ‘koeling en warmte’ (van 97 naar 140), ruwbouw (91 naar 109) en afwerking (24 naar 31) doen het goed.

Duaal leren is waardevol omdat de leerling extra ervaring opdoet en opleiding krijgt op de werkvloer. Zo verkleinen we de stap van studeren naar het actief meedraaien in het atelier en op de werf.  Tijdens de duale leerperiode wordt in overleg met de school tot een takenpakket en leerprogramma uitgewerkt dat aansluit bij de realiteit van het bedrijf. Een jongere die in het duale systeem heeft meegedraaid, staat dan ook veel verder met zijn kennis over het reilen en zeilen op de werkvloer.

“Leerlingen in de duale bouwrichtingen leren standaard werken met 3D-tekenpakketten en gebruiken digitale technologieën zoals GPS en digitale meettoestellen. De bouwsector werkt steeds vaker met dergelijke innovatieve technologieën”, aldus Caroline Deiteren.

Eindelijk gaat bouwonderwijs opnieuw in stijgende lijn

In de derde graad van het middelbaar bouwonderwijs is weer sprake van groei. In totaal gaat het om 7.834 leerlingen; 12% meer dan in het schooljaar 2022-2023. 

In de doorstroomrichtingen (vroegere ASO) bouw- en houtwetenschappen is er een stijging met 72 leerlingen 276 (schooljaar 22-23) naar 348 (24-25).

Het aantal leerlingen in de dubbele finaliteit (TSO) neemt eveneens toe van 1.103 naar 1.349 in de laatste twee schooljaren. Het gaat om een stijging met 22%. Vooral de afdeling ‘Koeling en warmte’ wint aan leerlingen (+72% tov 2022-2023).

Hoewel het aantal bouwleerlingen in de derde graad arbeidsmarktfinaliteit voltijds daalt met 1% in vergelijking met vorig schooljaar (van 4.721 naar 4.670), is dat wijten aan het stijgende succes van de duale varianten. Zo zien we de afdeling ‘afwerking’ en ‘decoratie en schilderwerk’ - inclusief de duale richtingen - sterk groeien.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten