Bouwonderwijs wint ook dankzij duaal leren aan populariteit
Op twee jaar tijd is het aantal leerlingen in de derde graad van het middelbaar bouwonderwijs met 12% gestegen: van 7.010 in het schooljaar 2022-2023 naar 7.834 dit schooljaar. Die positieve evolutie is ook te danken aan het duaal leren. In alle bouwrichtingen is het succes van deze manier van les volgen bijna verdubbeld op twee jaar tijd.

“Net zoals
het volledige bouwonderwijs gaan ook de duale bouwrichtingen steeds meer in
stijgende lijn”, zegt Caroline Deiteren, directeur-generaal van Embuild
Vlaanderen. “Hoewel het aandeel over het algemeen nog beperkt blijft, zien we
dat duaal leren in richtingen als dakwerken, hout, decoratie en schilderwerken
een sterke groei kent. Dat is ook de verdienste van de meer dan 2.000
bouwbedrijven die een erkenning hebben en dus stageplaatsen aanbieden. De
capaciteit is aanwezig om duaal leren nog breder uit te rollen.”
Groeicijfers voor alle duale bouwrichtingen
In het
duaal bouwonderwijs met arbeidsmarktfinaliteit zijn de opvallende stijgers in
twee jaar tijd ‘decoratie en schilderwerken’ (van 7 naar 53), ‘Dakwerken’ (van
12 naar 43) en ‘hout’ (van 100 naar 254). Ook ‘koeling en warmte’ (van 97 naar
140), ruwbouw (91 naar 109) en afwerking (24 naar 31) doen het goed.
Duaal
leren is waardevol omdat de leerling extra ervaring opdoet en opleiding krijgt
op de werkvloer. Zo verkleinen we de stap van studeren naar het actief
meedraaien in het atelier en op de werf.
Tijdens de duale leerperiode wordt in overleg met de school tot een takenpakket
en leerprogramma uitgewerkt dat aansluit bij de realiteit van het bedrijf. Een
jongere die in het duale systeem heeft meegedraaid, staat dan ook veel verder
met zijn kennis over het reilen en zeilen op de werkvloer.
“Leerlingen
in de duale bouwrichtingen leren standaard werken met 3D-tekenpakketten en
gebruiken digitale technologieën zoals GPS en digitale meettoestellen. De
bouwsector werkt steeds vaker met dergelijke innovatieve technologieën”, aldus
Caroline Deiteren.
Eindelijk gaat bouwonderwijs opnieuw in stijgende lijn
In de
derde graad van het middelbaar bouwonderwijs is weer sprake van groei. In
totaal gaat het om 7.834 leerlingen; 12% meer dan in het schooljaar
2022-2023.
In de
doorstroomrichtingen (vroegere ASO) bouw- en houtwetenschappen is er een
stijging met 72 leerlingen 276 (schooljaar 22-23) naar 348 (24-25).
Het aantal
leerlingen in de dubbele finaliteit (TSO) neemt eveneens toe van 1.103 naar 1.349
in de laatste twee schooljaren. Het gaat om een stijging met 22%. Vooral de
afdeling ‘Koeling en warmte’ wint aan leerlingen (+72% tov 2022-2023).
Hoewel het
aantal bouwleerlingen in de derde graad arbeidsmarktfinaliteit voltijds daalt
met 1% in vergelijking met vorig schooljaar (van 4.721 naar 4.670), is dat
wijten aan het stijgende succes van de duale varianten. Zo zien we de afdeling
‘afwerking’ en ‘decoratie en schilderwerk’ - inclusief de duale richtingen -
sterk groeien.