Tegen die achtergrond werkte de Vereniging der Belgische Aannemers van Grote Bouwwerken (VBA) die de 65 grootste Belgische bouwaannemers groepeert, een grootschalig project uit om de leerlingen van het algemeen en het technisch onderwijs vanaf het tweede middelbaar op te zoeken.
Het ambassadeursproject van de ‘More Than Building’-campagne kent een overweldigend succes bij de scholen. Een tiental middelbare en hogescholen gingen enthousiast in op het voorstel van de VBA. Jongeren van HELMo Gramme (Luik), het Institut Sainte Marie (Jambes), CLW Castor (Vilvoorde), het Collège Saint Augustin (Gerpinnes), het KTA Zavelenberg (Sint-Agatha-Berchem) en de Séminaires de Floreffe, om er slechts een paar te vermelden, maakten recent kennis met de wereld van de grote bouwaannemers.
De verschillende ambassadeurs praatten met passie over hun vak en over de zeer uiteenlopende profielen die in de sector aan de slag gaan: engineering, studies, HR, financiën, communicatie, marketing, architectuur en natuurlijk ook de ambachtelijke beroepen.
Er dienen zich in de praktijk onafgebroken leer- en doorgroeimogelijkheden aan, en dan zijn er ook nog de grote werkzekerheid, de veelzijdigheid aan dagelijkse opdrachten en het goede gevoel mee te bouwen aan de wereld van morgen.
Dankzij de steun van het WTCB (Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf) werden enkele geavanceerde technologische snufjes voorgesteld, zoals drones, robots, virtual reality en exoskeletten. Die bieden drie voordelen: het werk op de bouwwerf wordt een stuk minder zwaar, de sector wordt toegankelijk voor nieuwe profielen en er kunnen meer vrouwen worden aangetrokken.
Drie doelgroepen
Het project wordt vervolgd vanaf augustus met een focus op drie doelgroepen:
-
De ouders van leerlingen: via de ouderverenigingen en opendeurdagen, waar ze de spelers uit de bouwsector kunnen ontmoeten.
-
De technische scholen, door aandacht te schenken aan leerlingen met aangetast zelfvertrouwen en hen projecten met toekomstperspectief aan te reiken.
-
De aso-scholen in het algemeen, en de leerlingen van het tweede middelbaar in het bijzonder, die een soms bijzonder moeilijke keuze moeten maken.