Bouwunie betreurt dat beroepsonderwijs nog steeds kampt met een imagoprobleem
“De Scholierenkoepel heeft gelijk. Het beroepsonderwijs kampt met een imagoprobleem. Het begint vaak met de ouders die hun kind liever naar een ASO-opleiding zien gaan omdat een stiel leren te min is. Diezelfde ouders verwachten dan weer wel dat hun kapotte dak of verwarmingsketel onmiddellijk hersteld wordt. Maar iemand met een diploma rechten of geneeskunde gaat dat niet snel komen doen”, reageert Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens. De bouworganisatie pleit al jaren voor een opwaardering van het beroepsonderwijs en meer specifiek het bouwonderwijs.

De sector zag het aantal leerlingen in het bouwonderwijs
jaar na jaar dalen, onder meer door verkeerd beeld van de sector. “De bouw is
nochtans een prachtige sector, waarin je meer dan goed je boterham verdient.
Soms meer dan met een masterdiploma. Er zijn tal van opleidingsmogelijkheden en
vooral, je hebt werkzekerheid. Veel jongeren en hun ouders beseffen dat
onvoldoende”, duidt Waeytens. De sector zelf doet heel wat inspanningen om meer
jongeren naar het bouwonderwijs te lokken, onder meer door de grootschalige
imagocampagne De Bouw Kijkt Verder. Bouwunie verkoos onlangs nog de
Bouwstagiair van het Jaar, net om meer jongeren te inspireren om te kiezen voor
een bouwopleiding. Om het bouwonderwijs nog meer aantrekkingskracht te geven,
pleit Bouwunie om nog meer in te zetten op duaal leren en op het concentreren
van opleidingen.
De voorbij twee jaar lijkt het iets te beteren. Zo volgen
dit schooljaar 7.834 leerlingen een bouw- of houtopleiding in Vlaanderen (3de
graad en 7de jaar). Dat zijn er 451 meer dan vorig schooljaar (+6%) en 824
(ofwel 12%) meer dan in het schooljaar 2022-2023. “Maar dat moet nog beter. De
bouw heeft jaarlijks 15.000 nieuwe arbeidskrachten nodig. Met de huidige
instroom komen we er niet”, aldus Waeytens.
100% duaal leren voor wie kan
Bouwunie vindt dat het duaal leren een veel prominentere
plaats in het bouwonderwijs moet krijgen. “Leerlingen die voldoende matuur en
arbeidsmarktrijp zijn, zouden enkel maar een duaal leertraject in de bouw mogen
volgen en dus geen voltijds leertraject met stage”. Jongeren uit een duaal
traject zijn gegeerd bij werkgevers, net omdat ze met een pak meer werkervaring
op de arbeidsmarkt komen. Scholen moeten daarnaast niet langer investeren in de
meest actuele infrastructuur, waardoor ze hun middelen elders kunnen inzetten.
En de bouwopleidingen krijgen volgens Bouwunie op die manier een opwaardering waardoor
meer jongeren voor een bouwopleiding zullen kiezen.
Concentratie van opleidingen
Bouwunie betreurt dat de scholen nog geen werk maakten van
het concentreren van bouwopleidingen per provincie of regio. De bouwopleidingen
zijn nu te fel versnipperd en bovendien kan je in een straal van slechts enkele
kilometers op verschillende scholen dezelfde opleiding volgen. Volgens Bouwunie
worden de middelen die de sector aan de scholen ter beschikking stelt op die
manier onvoldoende efficiënt ingezet. Zo'n concentratieoefening is volgens
Bouwunie nochtans noodzakelijk om het bouwonderwijs aantrekkelijker te maken.