Loonpakketten anno 2023
Uit een recent onderzoek van Acerta bij meer dan 500 Belgische ondernemingen blijkt dat werknemers steeds vaker hun loonpakket zelf kunnen samenstellen. Hierbij wordt in toenemende mate gekozen voor smartphones, bedrijfsfietsen en extralegale vakantiedagen. De bedrijfswagen staat weliswaar nog steeds op nummer één, maar moet inboeten qua populariteit.
Intussen geven 54% van de Belgische
bedrijven hun werknemers de mogelijkheid om hun loonpakket zelf samen te
stellen. Dat is 8% meer dan twee jaar geleden, wat volgens Acerta door de krapte op de arbeidsmarkt te
verklaren is. Hierdoor gaan ondernemingen steeds verder om hun medewerkers aan
zich te binden. Vervoer en mobiliteitsopties staan al jaren bovenaan op het
lijstje van extralegale voordelen. Opvallend is dat de bedrijfswagen steeds
minder vaak wordt aangeboden: in 2021 was deze optie mogelijk bij 62% van de
bedrijven, nu nog maar bij 59%. Daarentegen is de bedrijfsfiets aan een opmars
bezig. Waar twee jaar geleden nog maar een derde van de werkgevers dit aanbood,
zijn dat er nu al bijna vier op de tien (39%). 54% van de respondenten gaf aan
dat ze de keuzes in het loonpakket gebruiken om duurzame mobiliteit te
stimuleren, tegenover 47% in 2021. Nog eens 23% wil dat in de komende twee jaar
gaan doen. Onder de duurzame mobiliteitsopties staan de abonnementen voor het
openbaar vervoer bovenaan: bijna 6 op 10 bedrijven bieden dat aan. Ook multimedia
scoren goed, en dan vooral de smartphone. Die is de laatste twee jaar flink
populairder geworden: 57% tegenover 42% in 2021. Nog een opvallende stijger: de
extralegale vakantiedagen. Ondertussen geeft al 34% van de werkgevers hun
personeel de kans om vakantiedagen bij te kopen, tegenover 28% in 2021.