Mannen worden verwacht om technisch te zijn, vrouwen zorgzaam en sociaal
Eén van de duidelijkste manifestaties van de impact van gendernormen stellen we vast op de arbeidsmarkt: sommige beroepen worden overwegend uitgeoefend door mannen of vrouwen. Gendernormen leiden zowel voor meisjes en jongens tot stereotiepe beroepsvoorkeuren, maar dit gebeurt op verschillende wijze voor jongens en meisjes. Dat besluiten VUB-onderzoekers Laora Mastari, Bram Spruyt en Jessy Siongers nadat ze de relatie onderzochten tussen gendernormen en beroepsvoorkeuren bij 10- tot 13-jarigen in Vlaanderen.
“Het onderzoek toont twee belangrijke inzichten. Ten eerste zijn de beroepsvoorkeuren duidelijk gebonden aan gender(stereotypen). Ten tweede zijn de beroepsvoorkeuren van jongens iets voorspelbaarder en dus ‘stereotypischer’ dan die van meisjes. Dat komt deels omdat de genderverwachtingen strikter zijn ten aanzien van jongens en mannen dan ten aanzien van meisjes. Wanneer een vrouw een typisch mannelijk beroep uitoefent, zoals bijvoorbeeld brandweervrouw, wordt dat sociaal veel sterker geaccepteerd en in sommige gevallen zelfs gevierd als zijnde ‘fantastisch’ en vooruitstrevend. Wanneer een man een typisch vrouwelijk beroep uitoefent, zoals schoonheidsspecialist, krijgen ze vaker negatieve reacties en wordt bijna automatisch hun seksuele voorkeur in vraag gesteld”, licht VUB-onderzoeker Laora Mastari toe.
Academisch zelfvertrouwen
“Bij meisjes merk je een discours dat wijst op “Ik bezit de competenties niet om een mannelijk beroep uit te oefenen”, terwijl dat bij jongens net “Het hoort niet dat ik een vrouwelijk beroep zou uitoefenen” is. Ons onderzoek toont namelijk dat de ontwikkeling van stereotiepe voorkeuren bij jongens sterk gestuurd wordt door de druk die ze ervaren vanuit hun omgeving om mannelijk te zijn”, licht VUB-onderzoeker Bram Spruyt toe.
De jongens
“Het is belangrijk dat genderatypische kenmerken genormaliseerd worden door de samenleving, maar dat kan alleen wanneer de omgeving er positief op reageert. Er is daarom een belangrijke rol weggelegd voor studietrajectbegeleiders en leerkrachten om jongeren te sensibiliseren over het feit dat competenties niet aangeboren ‘mannelijk’ of ‘vrouwelijk’ zijn. Men heeft lang gedacht dat stereotiepe beroepsvoorkeuren aangepakt moeten worden via rolmodellen van vrouwen in ‘mannelijke’ beroepen en mannen in ‘vrouwelijke’ beroepen. Onderzoek toont echter dat rolmodellen enkel werken bij meisjes die a priori een hoog academisch zelfvertrouwen hebben. Meisjes hun academisch zelfvertrouwen dient dus opgekrikt te worden. Door de druk die jongens ervaren om ‘mannelijk’ te zijn, komt het er volgens mij op neer dat mannelijke rolmodellen in ‘vrouwelijke’ beroepen zowel typische mannelijke als vrouwelijke kenmerken bezitten. Op die manier kunnen alle jongens zich identificeren”, stelt licht Laora Mastari.