De start van het nieuwe schooljaar is het uitgelezen moment om de vele kansen in de bouw te beklemtonen. De toenemende vergrijzing bij bouwmedewerkers en de economische relance leiden tot veel vacatures in de bouw. Ook zien we heel wat nieuwe bouwjobs op het vlak van digitalisering, circulaire economie, groen en klimaat, enz.
De bouwsector zet zelf alle zeilen bij om het tij verder te keren. Met haar campagne #WERFze wil de Vlaamse Confederatie Bouw de diverse bouwactiviteiten, de recentste technieken en de grote maatschappelijke bijdrage van de bouwsector beter bekend maken bij jongeren.
Secundair bouwonderwijs
Van het schooljaar 2016-2017 tot het schooljaar 2019-2020 is het aantal leerlingen in het secundair bouwonderwijs met 15% gedaald. Het is opvallend dat deze neerwaartse trend zich in het schooljaar 2020-2021 niet heeft doorgezet. Dat jaar nam het aantal leerlingen opnieuw met 1% toe.
Een ander lichtpuntje is de groei van het aantal leerlingen in de duale studierichtingen: van 44 in 2017-2018 naar 149 in 2020-2021. Dat aantal blijft evenwel gering in het totale secundaire opleidingsaanbod. Bovendien heeft Constructiv, het Fonds voor Bestaanszekerheid voor de bouw, berekend dat als gevolg van de jarenlange daling van het aantal leerlingen in het secundair bouwonderwijs en de vergrijzing van de bouwarbeiders, het aantal leerlingen binnen 10 jaar een stijging vergt met 20%.
“Onlangs werd bekend gemaakt dat bouwvakkers de best betaalde arbeiders zijn. Naast een goede verloning heeft de bouw tal van troeven. Er is een grote variatie in je takenpakket, je hebt heel wat autonomie, je werkt vaak in teamverband en zijn er talrijke leermogelijkheden. Ook gaat een job in de bouw steeds vaker gepaard met de recentste technologieën, digitalisering, innovatie en klimaat”, zegt Marc Dillen, directeur-generaal van de VCB.
Hoger onderwijs
In het hoger en universitair bouwonderwijs blijft het aantal inschrijvingen in de opleiding voor professionele bachelor rond de 1.200 per jaar schommelen. De vrij nieuwe graduaatsopleiding voor werforganisatie blijkt een opsteker te zijn. Die registreerde in het schooljaar 2020-2021 liefst 166 studenten, terwijl het een schooljaar eerder om 55 studenten ging.
De inschrijvingen voor de opleidingen industrieel en burgerlijk ingenieur verliepen echter minder positief. Zowel voor industrieel als voor burgerlijk ingenieurs waren er in het schooljaar 2020-2021 zowat 20% minder inschrijvingen in vergelijking met 2014-2015.
Nochtans bereiden deze studies voor op de functies van werf- en projectleider en calculator in de bouwbedrijven en op een job in studiebureaus: drie functies die dit jaar tot de top drie behoren van de knelpuntberoepenlijst van de VDAB.
#WERFze
Met haar campagne #WERFze - www.werfze.be - met getuigenissen van bouwprofessionals en studenten, blijft de VCB de aandacht van jongeren en hun ouders op de bouw vestigen.
Naast een resem hoogopgeleide profielen zoals werfleider, calculator en technicus voor een studiebureau bouw, focust het platform op vakmensen zoals bijvoorbeeld dakdekker, schrijnwerker, installateur, wegenwerker en bouwplaatsmachinist. Voorts zet de campagne bouwinnovatie en het maatschappelijke belang van de sector voor het klimaat en het leefmilieu in de verf.
Aantal leerlingen in het secundair bouwonderwijs
Derde graad leerlingen
|
2016-2017
|
2017-2018
|
2018-2019
|
2019-2020
|
2020-2021
|
voltijds bouwonderwijs
|
8213
|
7960
|
7449
|
6904
|
6969
|
deeltijds bouwonderwijs
|
1073
|
978
|
873
|
870
|
898
|
duale bouwrichtingen
|
|
44
|
79
|
123
|
149
|
Totaal
|
9286
|
8982
|
8401
|
7897
|
8016
|
Bron: Contructiv
Aantal leerlingen in het hoger bouwonderwijs
Academiejaar
|
2014-2015
|
2015-2016
|
2016-2017
|
2017-2018
|
2018-2019
|
2019-2020
|
2020-2021
|
graduaat werforganisatie
|
|
|
|
|
|
55
|
166
|
professionele bachelor bouw
|
1216
|
1264
|
1287
|
1222
|
1233
|
1187
|
1222
|
industrieel ingenieur
|
553
|
484
|
473
|
454
|
475
|
423
|
444
|
burgerlijk ingenieur
|
276
|
303
|
317
|
295
|
285
|
264
|
222
|
Bron: Ahovoks