Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Human Resources

Na jarenlange daling opnieuw meer leerlingen in de bouw

Eindelijk nog eens goed nieuws voor wat betreft de scholing en opleiding in de bouw. De neerwaartse trend in het secundair bouwonderwijs lijkt te zijn gestopt, zo blijkt uit de jongste gegevens voor het voorbije schooljaar 2020-2021 die de Vlaamse Confederatie Bouw zopas presenteerde. Na jarenlang steeds minder inschrijvingen in het bouwonderwijs, was er opnieuw sprake van een lichte toename met 1% in vergelijking met het schooljaar 2019-2020.

Na jarenlange daling opnieuw meer leerlingen in de bouw (1)
De start van het nieuwe schooljaar is het uitgelezen moment om de vele kansen in de bouw te beklemtonen. De toenemende vergrijzing bij bouwmedewerkers en de economische relance leiden tot veel vacatures in de bouw. Ook zien we heel wat nieuwe bouwjobs op het vlak van digitalisering, circulaire economie, groen en klimaat, enz.
 
De bouwsector zet zelf alle zeilen bij om het tij verder te keren. Met haar campagne #WERFze wil de Vlaamse Confederatie Bouw de diverse bouwactiviteiten, de recentste technieken en de grote maatschappelijke bijdrage van de bouwsector beter bekend maken bij jongeren. 
 
Secundair bouwonderwijs
 
Van het schooljaar 2016-2017 tot het schooljaar 2019-2020 is het aantal leerlingen in het secundair bouwonderwijs met 15% gedaald. Het is opvallend dat deze neerwaartse trend zich in het schooljaar 2020-2021 niet heeft doorgezet. Dat jaar nam het aantal leerlingen opnieuw met 1% toe.
 
Een ander lichtpuntje is de groei van het aantal leerlingen in de duale studierichtingen: van 44 in 2017-2018 naar 149 in 2020-2021. Dat aantal blijft evenwel gering in het totale secundaire opleidingsaanbod. Bovendien heeft Constructiv, het Fonds voor Bestaanszekerheid voor de bouw, berekend dat als gevolg van de jarenlange daling van het aantal leerlingen in het secundair bouwonderwijs en de vergrijzing van de bouwarbeiders, het aantal leerlingen binnen 10 jaar een stijging vergt met 20%.
 
“Onlangs werd  bekend gemaakt dat bouwvakkers de best betaalde arbeiders zijn. Naast een goede verloning heeft de bouw tal van troeven. Er is een grote variatie in je takenpakket, je hebt heel wat autonomie, je werkt vaak in teamverband en zijn er talrijke leermogelijkheden. Ook gaat een job in de bouw steeds vaker gepaard met de recentste technologieën, digitalisering, innovatie en klimaat”, zegt Marc Dillen, directeur-generaal van de VCB.
 
Hoger onderwijs
 
In het hoger en universitair bouwonderwijs blijft het aantal inschrijvingen in de opleiding voor professionele bachelor rond de 1.200 per jaar schommelen. De vrij nieuwe graduaatsopleiding voor werforganisatie blijkt een opsteker te zijn. Die registreerde in het schooljaar 2020-2021 liefst 166 studenten, terwijl het een schooljaar eerder om 55 studenten ging.
De inschrijvingen voor de opleidingen industrieel en burgerlijk ingenieur verliepen echter minder positief. Zowel voor industrieel als voor burgerlijk ingenieurs waren er in het schooljaar 2020-2021 zowat 20% minder inschrijvingen in vergelijking met 2014-2015.
Nochtans bereiden deze studies voor op de functies van werf- en projectleider en calculator in de bouwbedrijven en op een job in studiebureaus: drie functies die dit jaar tot de top drie behoren van de knelpuntberoepenlijst van de VDAB.
 
#WERFze
 
Met haar campagne #WERFze - www.werfze.be - met getuigenissen van bouwprofessionals en studenten, blijft de VCB de aandacht van jongeren en hun ouders op de bouw vestigen.
 
Naast een resem hoogopgeleide profielen zoals werfleider, calculator en technicus voor een studiebureau bouw, focust het platform op vakmensen zoals bijvoorbeeld dakdekker, schrijnwerker, installateur, wegenwerker en bouwplaatsmachinist. Voorts zet de campagne bouwinnovatie en het maatschappelijke belang van de sector voor het klimaat en het leefmilieu in de verf.
 

Aantal leerlingen in het secundair bouwonderwijs

 

Derde graad leerlingen

2016-2017

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

voltijds bouwonderwijs

8213

7960

7449

6904

6969

deeltijds bouwonderwijs

1073

978

873

870

898

duale bouwrichtingen

 

44

79

123

149

Totaal

9286

8982

8401

7897

8016

Bron: Contructiv

Aantal leerlingen in het hoger bouwonderwijs

 

Academiejaar

2014-2015

2015-2016

2016-2017

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

graduaat werforganisatie

         

55

166

professionele bachelor bouw

1216

1264

1287

1222

1233

1187

1222

industrieel ingenieur

553

484

473

454

475

423

444

burgerlijk ingenieur

276

303

317

295

285

264

222

Bron: Ahovoks

 

 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten