Rekruteren met gaming
De laatste jaren werden heel wat campagnes gelanceerd om jong en oud warm te maken voor een carrière in de bouwsector. Ook dit jaar zijn er meerdere acties gepland, waaronder ‘De Weken van de Bouw’ en de ‘Construction Challenges’ waarbij befaamde gamers jongeren wegwijs maken in de mogelijkheden in de bouw.
Met de campagne ‘De Bouw Kijkt Verder’ die in april 2022 werd gelanceerd, oversteeg de sector alle mogelijke clichés door zich in al haar diversiteit te presenteren. Uit een onderzoek van Profacts blijkt dat het initiatief wel degelijk effect heeft. Meer dan één op vier van de respondenten voelde zich bereid om in de sector aan de slag te gaan na het zien van de campagnevideo (tegenover 14% die de campagne niet kennen). Ook opvallend: in 2022 gaf 30% van de jongeren en studenten aan een job in de bouw wel te zien zitten, tegenover slechts 19% in 2021.
Toch blijft het voor de bouw nog steeds een serieuze opgave om voldoende medewerkers te vinden. Daarom wordt tijdens ‘De Weken van de Bouw’ de campagne ‘De Construction Challenges’ gelanceerd. Bedoeling is de (digitale) brug te slaan met jongeren. Deze leeftijdsgroep geeft in de Profacts-studie duidelijk aan open te staan voor een job in de bouw, maar is niet altijd op de hoogte van wat de sector kan bieden. Acht gamers worden uitgedaagd om de uitdagingen in de bouw te belichten en jongeren aan te moedingen om deze via de game Minecraft op te lossen.
Tijdens de Weken van de bouw zullen er natuurlijk ook nog andere activiteiten plaatsvinden, zoals de Week van duurzaam bouwen (19/04 – 21/04), de Campusdagen Antwerpen (20 & 25/04), Building The Future (27/04 – 15/05), Bouwsafari (27/04 – 4/05) en uiteindelijk de Open Wervendag (7/05).