Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Human Resources

Scholieren ontdekken bouwsector met doe-het-zelf bouwpakket en online game

Om scholieren op cruciale momenten met de bouwsector te laten kennismaken, lanceert de provincie Antwerpen een nieuwe leeromgeving: Hylas of onderwijs buiten de school. Momenteel testen 300 leerlingen van zeven scholen het concept uit in Kamp C. Vanaf september kunnen alle scholen zich inschrijven.

Hylas-25-HR

Hoe maak en hou je leerlingen warm voor een toekomst in de bouwsector? Met die vraag gingen de provincie Antwerpen, Thomas More en KULeuven aan de slag. Daaruit resulteerde Hylas, een hybride leeromgeving waarin leerlingen van 10 tot 14 jaar de bouwsector leren kennen. Dit gebeurt via leren op school, doen op de werkvloer en spelen met een online game. Gedurende vier jaar kunnen leerlingen hun opgedane ervaringen in een portfolio bijhouden. Bedoeling is dat ze later dan bewust voor een bouwopleiding kiezen. 


Met Hylas krijgen de scholen een kant-en-klaar pakket om hun lessen vorm te geven. De leerlingen hebben de kans om zelf een digitaal bouwplan te tekenen en krijgen een workshop ‘biobased materiaal ontwerpen’. Als kers op de taart komen ze op de bouwwerf van Kamp C  hun eigen circulair ‘biobased’ huis bouwen. Het concept brengt ook het onderwijs en de arbeidsmarkt dichter bij elkaar. In co-creatie met de leerkrachten ontwerpen de bouwbedrijven zelf ervaringsgerichte leermomenten op het terrein. Zo komen de leerlingen in contact met bouwprofessionals en krijgen ze een zicht op de studie- en beroepskeuzes in de sector. De leerlingen maken eveneens kennis met de verschillende beroepen in een online game. En tijdens de bouw van het huis nemen ze de rol aan van architect, isolatiedeskundige of werfleider. Momenteel wordt Hylas nog wetenschappelijk getest, onder begeleiding van Thomas More en KULeuven. De ervaringen van de leerlingen, leerkrachten én bedrijven worden geëvalueerd. Vanaf september kan elke school in de provincie zich inschrijven. De website en de online game staan dan open voor iedereen. 

de partners

  • Studio Averbode: ontwerp van het kant-en-klare lespakket.
  • Leap Forward: bouwde mee aan de online game. 
  • Marijke Jans (interieurarchitect en ontwerper van meubelen uit koffiegruis): workshop ‘bio-based materiaal ontwerpen’.
  • PG21 - Thomas More: ontwerp digitale omgeving voor het tekenen van een bouwplan en het circulaire bio-based huis.
  • Idea-Consult en The Argonauts: begeleiding ontwikkelingsproces van het volledige project Hylas
  • KUL en Thomas More: wetenschappelijk onderzoek en advies

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten