Zomerfestivals als rekruteringsterrein
Om jongeren warm te maken voor een carrière in de bouw, trekt de sector deze zomer naar drie festivals. Op Couleur Café, Les Ardentes en Suikerrock zal een stand op maat worden ingericht om een voorsmaakje te geven van wat bouwberoepen te bieden hebben, waaronder een verscheidenheid aan bouwgerelateerde activiteiten en ervaringen.
De merkcampagne ‘De Bouw Kijkt Verder’, die in 2022 door Embuild, Bouwunie, Fema, ACV BIE, ABVV AC en ACLVB werd gelanceerd, kon aantonen dat de bouwsector een innovatieve, toekomstgerichte sector is die op de uitdagingen van de maatschappij inspeelt en tegelijk een brede waaier aan carrièremogelijkheden biedt met een zeer aantrekkelijk statuut en tal van voordelen. De bouw kan perfect inspelen op de nieuwe verwachtingen van de arbeidsmarkt die jongeren hebben. Om ze te overtuigen een carrière in deze sector uit te bouwen, wordt samengewerkt met drie Belgische festivals. Bezoekers van Couleur Café, Les Ardentes en Suikerrock zullen worden uitgenodigd om langs te gaan op een stand waar ze zich op een leuke manier kunnen onderdompelen in de wereld van een bouwwerf via een wedstrijd met virtual reality. Het doel? Identificeer zoveel mogelijk bouwambachten in een race tegen de klok en tegen je tegenstander. Specialisten uit de sector zullen ook aanwezig zijn om bezoekers te helpen die geïnteresseerd zijn in een opleiding of baan in de sector. Festivalgangers krijgen de kans om originele cadeaus te winnen terwijl ze meer te weten komen over wat de sector te bieden heeft.