Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Human Resources

Duaal leren stijgt onvoldoende om personeelstekort op te lossen

Het duaal leren in het bouwberoepsonderwijs telt dit jaar 293 leerlingen. Dat is een positieve trend, aangezien dat systeem in 2016 een start kende met slechts dertien leerlingen. Intussen staan 2.146 erkende bouwbedrijven klaar om duale leerlingen op te leiden met ervaren mentoren. In overleg met de schoolleerkracht voorzien zij een deel van de opleiding op de werkvloer. De mentor vervult de taak van de leerkracht voor het aanleren van bepaalde competenties. Dat vergt een goede coördinatie tussen de school en het bouwbedrijf en een goede afstemming tussen de vakleerkracht en de mentor. Leerlingen leren ook werken met 3D-tekenpakketten en gebruiken digitale technologieën. Maar de instroom van jongeren in de bouw blijft te beperkt om het tekort aan arbeidskrachten op te lossen. Daarom vraagt Embuild Vlaanderen om de dynamische knelpuntenlijst ook open te stellen voor de zware knelpuntberoepen in de bouw. Die lijst wordt elke drie jaar hernieuwd en maakt het gemakkelijker om werknemers uit niet EU-landen aan te werven.

Duaal leren stijgt onvoldoende om personeelstekort op te lossen

In het schooljaar 2021-2022 werden over alle sectoren heen in totaal 11.907 erkenningsaanvragen ingediend. De meeste aanvragen, bijna 17%, werden ingediend door bouwbedrijven: 1.981. De bouwopleiding ‘Medewerker ruwbouw duaal’ telt het grootste aantal erkende ondernemingen: 357. In totaal zijn er voor de bouw 93 verschillende duale opleidingen met minstens één onderneming erkend in het schooljaar 2021-2022. Die grote spreiding verklaart waarom de bouw wel het hoogst aantal erkenningen en overeenkomsten kent van alle sectoren, maar nergens in een top tien voorkomt. 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten