Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Human Resources

“Hoog tijd om het syteem van duaal leren op te waarderen”

“Werkgevers in de bouwsector zien leerlingen uit het duaal leren graag komen. Ze doen op de bouwwerf ervaring op, waardoor ze met meer bagage op de arbeidsmarkt komen. Het gebeurt ook regelmatig dat de leerlingen na hun traject bij een werkgever blijven. Het grote probleem met het duaal leren is, volgens gedelegeerd bestuurder Jean-Pierre Waeytens van Bouwunie, dat de overheid, scholen en ouders het traject nog te veel als ‘vuilbak van het onderwijs’ beschouwen.

Hoog tijd om het syteem van duaal leren op te waarderen
goodluz - stock.adobe.com
“Het duaal leren is zo’n beetje synoniem voor de laatste stap in het watervalsysteem. Terwijl het duaal leren net zoveel meer kan en moet zijn”, benadrukt Bouwunie. De organisatie verwijst naar het buitenland waar duaal leren heel succesvol is en waarbij leerlingen uit het traject zelfs doorstromen naar de universiteit. De oplossing ligt volgens Waeytens voor de hand: overschakelen naar een 100% opgewaardeerd duaal systeem.
 
“Vandaag bestaan het duaal leren en het voltijds leerplan met stage naast elkaar. Jongeren staan voor een keuze. Ofwel volgen ze een traject met een beperkte stage, waardoor hun praktijkervaring minimaal blijft. Ofwel kiezen ze voor een leertraject waarbij ze heel veel ervaring opdoen. “We moeten kiezen voor 100% duaal leren met een grondige opwaardering van de opleiding, net zoals in het buitenland. Op die manier wordt duaal leren een positieve keuze”, aldus Bouwunie.
 
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten