Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

AI en circulariteit komen samen in ‘Smart Circular Bridge’

In het Nederlandse Almere wordt binnenkort een slimme circulaire brug op basis van vlas ingehuldigd. Daarna volgen nog twee gelijkaardige exemplaren in Duitsland en Nederland. Deze  hightech bruggen maken deel uit van het EU-project ‘Smart Circular Bridge’, een consortium van 15 partners onder leiding van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).

AI-en-circulariteit-komen-samen-in-‘Smart-Circular-Bridge’--Copyright-Smart-Circular-Bridge

De voetgangersbrug is 15 meter lang en gemaakt met 100 procent natuurlijke vlasvezels. De hars die deze vlasvezels bij elkaar houdt, is  voor 25 procent afkomstig van niet-fossiele bronnen. Het consortium heeft echter de ambitie om bij de volgende bruggen het aandeel biohars tot 60 procent (of meer) op te trekken. Daarvoor zullen afvalproducten van de biodieselproductie en gerecyclede PET-flessen gebruikt worden.

Toekomstgerichte aanpak met AI

De brug is vooral hightech omdat ze van honderd sensoren is voorzien. Die monitoren de prestaties van het materiaal tijdens het dagelijkse gebruik. Ze bieden antwoorden op vragen als: “Hoe gedraagt de brug zich wanneer er tweehonderd mensen tegelijk over lopen?”, “Wijzigt het gedrag van de brug tijdens de verschillende seizoenen?” of “Hoe verloopt het verouderingsproces van het materiaal in detail?”. De verzamelde gegevens worden geëvalueerd en geïnterpreteerd met behulp van artificiële intelligentie (AI). Bedoeling is patronen in het gedrag van het materiaal te detecteren. Deze gegevens worden bijgehouden op een dashboard op een openbare website (dashboard.smartcircularbridge.eu). Tevens kunnen ingenieurs met deze data hun berekenings- en materiaalmodellen verfijnen.

Circulariteit start bij ontwerp

Met het oog op de circulariteit en het hergebruik van materialen, wordt onderzocht wat de beste manieren zijn om de brugmaterialen op het einde van hun levensduur (na tientallen jaren gebruik) af te voeren. Momenteel worden drie recyclagemogelijkheden bekeken: mechanisch, chemisch en zelfs biologisch met schimmels. Omdat het project naar een maximale gebruiksduur van de materialen streeft, wordt al in de ontwerpfase rekening gehouden met de end-of-life-opties.

“De resultaten stemmen ons optimistisch. We verwachten in de toekomst nog meer dergelijke bruggen te bouwen, en dit met aanzienlijk grotere overspanningen en hogere belastingen”, besluit prof. dr. Patrick Teuffel van de Technische Universiteit Eindhoven, de belangrijkste partner van het internationale consortium ‘Smart Circular Bridge.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten