Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Belgisch bedrijf bewaakt opmerkelijke Egyptische brug

In het voorjaar van 2019 heeft Egypte ’s werelds breedste tuibrug, de Tahya Misr, in gebruik genomen in Caïro. Bij de realisatie van het bouwwerk waren honderden ondernemingen betrokken, waaronder de Belgische bvba CGEOS die instond voor de installatie van een digitaal bewakingssysteem.

brug

Het project dat in mei 2019 in Caïro werd ingehuldigd, heeft op zijn minst farao-allures. De stad plaatste immers een brug over de Nijl die de oostelijke en westelijke stadsdelen met elkaar verbindt. De Tahya Misr-brug is een belangrijke schakel in het Rod Al Farag-wegencomplex en garandeert een betere doorstroming van het verkeer in de Egyptische hoofdstad.

Belgische knowhow

Naast zijn functionele aspect doet het bouwwerk vooral van zich spreken door zijn uiterlijke kenmerken. De brug omvat immers zes rijstroken en heeft een breedte van 67,36 m, wat dit de breedste tuibrug ter wereld maakt.

De andere cijfers met betrekking tot de Tahya Misr zijn al even indrukwekkend. Hij heeft immers een lengte van 540 m en zijn 6 betonnen torens halen een hoogte van 92 m. De brug staat voor 160 staalkabels, 290.000 ton ijzer en 1 miljoen m3 beton. Ze werd in vier jaar tijd gebouwd, met de hulp van 4.000 ingenieurs en talrijke ondernemingen, waaronder het Belgische CGEOS.

Nauwkeurig systeem

Het bedrijf met vestiging in Namen werd in 2014 opgericht door Joël van Cranenbroeck en is gespecialiseerd in dienstverlening en advies in landmeetkundige engineering. Het bezit een grote expertise op het vlak van GNSS (Global Navigation Satellite System)-positionering en navigatie, en werkt overal ter wereld mee aan de bouw van kunstwerken, bruggen of hoge torens.

Voor de Tahya Misr-brug werd CGEOS gevraagd om een totaaloplossing inzake digitale bewaking met GNSS aan te reiken. GNSS werkt met de gps-, Glonass-, Galileo- en Beidou-systemen die het mogelijk maken om op elk ogenblik de positie en snelheid van een bewegend lichaam weer te geven, en dat overal en binnen een globaal coördinatenstelsel. GNSS, dat sedert het einde van de jaren ’80 van vorige eeuw in gebruik is, biedt talrijke voordelen inzake bewaking. De satellietwaarnemingen zijn bijvoorbeeld heel precies en niet beïnvloed door de weersomstandigheden.

Honderdtal sensoren

Concreet bestaat het op de Tahya Misr-brug geïnstalleerde systeem uit een honderdtal sensoren (GNSS-stations, acceleratiemeters, inclinometers …) die diverse digitale gegevens verzamelen om ze daarna door te sturen naar de server van een controlecentrum. De informatie wordt er automatisch gefilterd en geanalyseerd, en een kunstmatig intelligentiesysteem maakt het mogelijk om waarschuwingen uit te sturen wanneer afwijkingen worden gedetecteerd ten opzichte van het vooraf ingestelde bewegingsbereik.

“Dit systeem verandert enigszins het paradigma wat bewaking aangaat”, verklaart Joël van Cranenbroeck. “Gewoonlijk organiseren we om de zes maanden of om het jaar visuele inspecties van bouwwerken als bruggen, om eventuele problemen op te sporen. De GNSS-monitoring laat evenwel toe om het gedrag van de essentiële onderdelen van de structuur permanent en in real time te observeren. Zo worden afwijkingen onmiddellijk opgespoord, waarna een visuele inspectie volgt.”

Steeds meer verspreid

Het belang van GNSS-bewaking zit hem dus in het feit dat er snel gereageerd kan worden, dat voorspellend onderhoud tot de mogelijkheden behoort, dat een complete historiek van de reacties van het bouwwerk beschikbaar is en dat zelfs bepaalde bouwsystemen geoptimaliseerd kunnen worden. Tijdens de realisatie van de Tahya Misr in Caïro werd GNSS bijvoorbeeld gebruikt om de brugkabels te spannen. Het bewakingssysteem wordt ook ingezet bij de bouw van hoge torens, zoals het geval was voor de Burj Khalifa in Dubai.

Aangezien de sensoren steeds minder kosten en de communicatiesystemen steeds soepeler worden (4G, optische vezel …), zijn dergelijke systemen nu betaalbaar en raken ze steeds meer verspreid. CGEOS brengt zijn knowhow niet alleen in de praktijk in Europa (onder meer de Pont de Normandie), maar over de hele wereld (China, Zuid-Korea, Rusland …).

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten