Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Beschadigde betonwand Berendrechtsluis in stukken gezaagd

Eind vorig jaar geraakte de Berendrechtsluis in de Antwerpse haven beschadigd. Een schip was bij het buiten varen tegen de sluiswand gebotst. In opdracht van het Havenbedrijf Antwerpen voerde aannemer Herbosch-Kiere uit Kallo herstellingswerken uit. De sluis wordt weer in gebruik genomen worden op 5 juni. Op 7 augustus zal ook de mobiele brug over de sluis opnieuw kunnen gebruikt worden.

Beschadigde betonwand Berendrechtsluis in stukken gezaagd1
Als specialist in betonboringen en -zaagwerken gaf Stenabo uit Kapellen specifieke ondersteuning bij deze grootschalige herstelling. Het bedrijf had als opvallende opdracht de beschadigde betonwand in stukken te zagen om die zo gemakkelijker weg te halen.
De aanvaring door het schip zorgde voor ernstige scheuren in de sluiswand, met als gevolg dat het water de sluiskelder binnenstroomde. De sluiswand zou ongeveer 12 cm naar binnen gekomen zijn. Duikers voerden toen noodherstellingen uit. De brug voor het wegverkeer over de toegang naar de Berendrechtsluis was hierdoor wel buiten dienst, maar de sluis zelf kon nog gebruikt worden.
 
De beschadigde sluiswand kon onmogelijk in één geheel weggehaald worden. Om dat praktisch haalbaar te maken, kwam Stenabo in actie. Voordien werd het wegdek van de brug 30 cm opgetild om beter aan de betonnen wand eronder te kunnen werken. Aan de waterkant werd een metalen caisson of halfopen bak in het water aangebracht die de sluismuur droog zette en extra werkruimte creëerde.

Stukjes van 34 ton

Medewerkers van Stenabo verdeelden de grote betonnen sluiswand (16 m x 7 m) in twaalf kleinere delen door die in stukken te zagen met behulp van een kabelzaagmachine. Klein is in dit geval relatief: sommige delen hebben nog altijd een gewicht van 34 ton.
Voordien werden in het beton ook gaten geboord met een diamantboor om de losgezaagde stukken te kunnen heffen. Een 280 ton-kraan tilde de betonstukken op en legde ze weg op een ponton in het water.
 
Naast de betonboringen en de zaagwerken voerde het team van Stenabo zelf ook de chemische verankeringen uit. Die zijn nodig om nieuwe betonwapening in de zijwanden en de vloer te kunnen plaatsen. Alles bij elkaar werkte het betonboringsbedrijf tien dagen full continu aan deze boor- en zaagopdracht.

Bijzonder project

“Wij werken als onderaannemer regelmatig mee aan de renovatie van kaaimuren. Maar de herstelling van een sluiswand gebeurt eerder zelden. Het gaat hier om een belangrijk onderdeel van de haveninfrastructuur die onmisbaar is voor de optimale werking van de Antwerpse haven. Dat maakt dit project voor ons ook zo bijzonder”, licht Stefan Nabarro van Stenabo toe.
 
Het betonboringsbedrijf uit Kapellen is iets meer dan 25 jaar actief. Het heeft 23 medewerkers in dienst, waarvan 17 personeelsleden effectief de werken uitvoeren. Stenabo realiseert projecten in heel België en is ook internationaal aan de slag.
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten