Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Binnen-Dijle komt na veertig jaar weer bovengronds aan Mechelse Zandpoortvest

Na veertig jaar stroomt de Binnen-Dijle weer bovengronds aan de Zandpoortvest in Mechelen. Op vrijdag 13 juli werd de in ere herstelde waterloop feestelijk ingevaren. De werkzaamheden werden uitgevoerd door Ghent Dredging.

binnen dijle hoofdfoto

Mechelen mag zich opnieuw een stad aan het water noemen. De voorbije jaren werden een zevental vlieten (of kleine stadskanalen) opnieuw opengelegd in de binnenstad. Nu komt ook de Binnen-Dijle aan de Zandpoortvest, na veertig jaar ingekokerd te zijn geweest, weer aan de oppervlakte. In 2013 sloegen De Vlaamse Waterweg nv en de stad Mechelen daarvoor de handen in elkaar om in april 2017 te starten met de werkzaamheden. “Het voorbije jaar hebben we uitstekend samengewerkt met de stad. Door de Binnen-Dijle open te leggen schatten we de rivier opnieuw naar waarde. Aan deze natuurlijke waterloop met groene oevers wordt het heerlijk toeven”, beseft Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv.

“Vlaanderen heeft circa 850.000 € geïnvesteerd om dit stukje Binnen-Dijle weer boven water te brengen. Zo herstellen we dit stukje waterweg in ere. Nadat we ons in de voorbije decennia afgekeerd hadden van het water keren we in Vlaanderen steeds meer terug naar onze rivieren en kanalen. Je moet de waterweg niet wegstoppen, maar er volop gebruik van maken”, meent Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Toerisme Ben Weyts.

Recreatie

De heropening van de Binnen-Dijle biedt ook mogelijkheden voor recreatie op en langs het water. De voormalige parking tussen de twee gebouwen van de Thomas More hogeschool heeft plaats gemaakt voor een groene, open ontmoetingsplek met zacht hellende oevers. Via grote natuurstenen trappen kan je afdalen naar een lager liggend bordes aan het water. De vernieuwde Zandpoortvest vormt nu een groene schakel tussen de Kruidtuin en het Mechels Broek, die garant staat voor heerlijk wandelen en fietsen. Aan de overzijde werd de bestaande fietsverbinding richting het Mechels Broek her­aangelegd en verderop is het jaagpad geasfalteerd tot aan de Bovensluis. Ook aan de Benedensluis, aan het Keerdok, wordt weldra een fietspad aangelegd langs de sluis. “Deze autoluwe verbindingen zorgen voor een vlotte ontsluiting van de stad en zullen ongetwijfeld vele fietsers en wandelaars lokken. Voorts biedt de nieuwe aanlegsteiger op de Zandpoortvest mogelijkheden voor Mechelse toeristenboten, kajakkers, kanovaarders en suppers (peddelsurfers of stand-up paddle surfers). Zo kan Mechelen ook vanop het water ontdekt worden”, glundert de Mechelse burgemeester Bart Somers.

Subsidies

Dit project kwam tot stand via een samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg nv en de stad Mechelen. Zij kunnen voor de financiering rekenen op meer dan 500.000 € steun van de Europese Unie. De werkzaamheden aan Zandpoortvest maken deel uit van het Interreg 2 Zeeënproject ‘Water Resilient Cities’, dat historische steden weerbaarder wil maken bij hevige regenval. Interreg 2 Zeeën is een Europees territoriaal samenwerkingsprogramma voor Engeland, Frankrijk, Nederland en België. Het programma wordt meegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

Kademuren

Het openleggen van de Binnen-Dijle aan de Zandpoortvest en de aanleg van het ontmoetingsplein vormen slechts enkele van de talrijke investeringen in en rond de Dijle in de voorbije jaren. Op het programma staat ook de renovatie van de kademuren in de Mechelse binnenstad. Voor de publieke kademuren is De Vlaamse Waterweg nv het studietraject gestart. Voor de renovatie van de private kademuren start in het najaar een participatietraject van de stad Mechelen met de eigenaars.

“Naast de renovatieprojecten zorgen ook vele nieuwbouwprojecten voor een opwaardering van de buurt. Tel daarbij de vele evenementen op en naast de Dijle en de toenemende recreatiemogelijkheden en je komt tot één conclusie: de Dijle leeft! Dat Europa geld ter beschikking stelt, bewijst het belang daarvan”, oppert schepen van Openbare Werken Bart De Nijn.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten