Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Bodemstabilisatie heeft voetje voor op vervangen van bodem

Bodemstabilisatie blijkt de beste oplossing te zijn wanneer de bodemeigenschappen moeten worden gewijzigd om de bodem geschikt te maken voor wegwerkzaamheden. Dat was bijvoorbeeld het geval in Bloomington (Indiana, VS), waar een Wirtgen WR 250-bodemstabiliseerder een dragende funderingslaag legde voor de bouw van een nieuwe oprit voor de Interstate 69.

Bodemstabilisatie 1

Bodemstabilisatie is de uitgelezen methode wanneer het gaat om het verzekeren van het draagvermogen en de bodemkwaliteit bij de voorbereiding van wegenwerken. De doelgerichte toevoeging van bindmiddelen kan bv. helpen om de vochtigheidsgraad van de bodem te doen dalen en dat is van vitaal belang voor verdere wegwerkzaamheden. In vergelijking met het proces van het volledig vervangen van de bodem is bodemstabilisatie een voordelige en materiaalbesparende methode. Er worden kosten bespaard door een eenvoudigere logistiek op de bouwwerf, door minder vrachtwagenritten en een kortere bouwperiode. Er worden ook minder materialen verbruikt, omdat de bestaande bodem wordt gebruikt in het stabilisatieproces en er enkel bindmiddelen worden toegevoegd zoals kalk of cement, of een combinatie van beide in de vorm van een gemengd bindmiddel.

Kalk en cement

In vele aanbestedingen blijft men specificeren dat de bodem moet worden vervangen, maar deze methode is volgens materieelproducent Wirtgen ondertussen voorbijgestreefd. De Wirtgen-bodemstabiliseerder gebruikt zijn krachtige frees- en mengrotor om de vooraf verspreide bindmiddelen, zoals kalk of cement, onder de bestaande bodem met onvoldoende draagvermogen te mengen. Zo wordt de bestaande bodem ter plaatse een hoogkwalitatief bouwmateriaal.

Het homogene mengsel van de bodem en het bindmiddel dat zo ontstaat, biedt een hoog draagvermogen maar ook een duurzame weerstand tegen water en vrieskou en volumestabiliteit. Typische toepassingen zijn o.m. de aanleg van paden, wegen, snelwegen, straten, parken en sportterreinen, industriële sites, vliegvelden en dijken.

Bij bodemstabilisatie wordt een onderscheid gemaakt tussen het verbeteren van de bodem en het stabiliseren van de bodem. Kalk verbetert de verhardingskwaliteiten en het verdichtingsvermogen van natte, gebonden grond. Dit staat bekend als bodemverbetering. Als het de bedoeling is om de bodem te stabiliseren, wordt cement gebruikt omdat dit het draagvermogen, de volumestabiliteit en de weerstand tegen water en vrieskou blijvend versterkt. Maar de bodem kan ook worden gestabiliseerd of gehomogeniseerd zonder het gebruik van bindmiddelen.

Praktijk

Wirtgen kan bogen op een mooi praktijkvoorbeeld inzake bodemstabilisatie in Bloomington (Indiana, VS). Bij dit bodemstabilisatieproject voor de Interstate 69, ten zuiden van Indianapolis, moest de nieuwe opgehoogde grond eerst worden gestabiliseerd om voldoende draagvermogen te kunnen bieden voor de asfaltering van de nieuwe oprit. De aannemer, Specialties Company LLC, gebruikte kalk als bindmiddel en deed een beroep op de toepassingsexpertise van Wirtgen. De kalk vermindert onmiddellijk het vochtpercentage van het bodem-bindmiddelmengsel. Dit draagt uiteindelijk bij tot het verdichtingsvermogen en doet het draagvermogen van de behandelde bodem toenemen. “Om het optimale resultaat te behalen, werken wij altijd samen met Wirtgen. Zij staan altijd klaar om hun advies als experts te verstrekken”, stelt Jamie Cardiff, equipment manager bij Specialties Company.Toen de machine moest worden gekozen, vertrouwde het team van Specialties Company op de innovatieve technologie van de rijdende WR 250-bodemstabiliseerder van Wirtgen. Deze krachtpatser met 571 kW, die o.m. wordt gebruikt voor het koud recycleren van asfaltgranulaat, is de meest krachtige machine van de WR-generatie en specifiek ontworpen voor het stabiliseren van zwaar en drassig terrein. Voor bodemstabilisatietoepassingen kan deze machine dagelijks gemakkelijk 15.000 m² verwerken. Nadat de kalk werd verspreid, zorgden het hoge motorvermogen en de optimale tractie van de WR 250 voor de moeiteloze bewerking van de zware en soms diepe bodem. De WR mengde de bodem en het bindmiddel homogeen over de volledige werkbreedte van 2,4 m tot op een diepte van exact 30 cm.

Bediening

“De machine bedienen is kinderspel. Zo geeft de multifunctionele joystick aan de rechterarmsteun mij bijvoorbeeld gemakkelijk controle over alle belangrijke basisfuncties”, zegt Richard Clark wanneer hij het grote bedieningscomfort beschrijft. Eén van de uitdagingen was de onregelmatigheid van de bodem, die varieerde van zeer stevig tot los. “De freessnelheid kan worden bediend vanuit de bestuurderscabine, zodat onze machinebestuurder onmiddellijk kon reageren op de frequente wijzigingen van de bodemtoestand. Dit verzekerde een constante hoge mengkwaliteit”, voegt Cardiff toe. Er waren slechts vijf dagen nodig om de stabilisatiewerken af te ronden en de dragende funderingslaag voor de nieuwe oprit van de Interstate 69 aan te leggen. De vrachtwagens met het materiaal voor de asfaltbestrating konden kort daarna de bouwplaats al oprijden.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten