Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Bouw Leuvense fiets- en autotunnel begonnen

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bouwt een nieuwe fiets- en autotunnel ter hoogte van de Kessel-Losesteenweg in Wilsele-Leuven. Op de E314 zijn de werkzaamheden hiervoor zopas gestart. De werken hadden reeds in april moeten beginnen maar werden uitgesteld omwille van de virusuitbraak. Volgens de planning moet de fiets- en autotunnel gerealiseerd zijn tegen de zomer van 2021.

Bouw Leuvense fiets- en autotunnel begonnen (1)
De tunnel wordt in twee helften onder de E314 gebouwd in twee fasen die elk ongeveer een half jaar duren. In een eerste fase, tussen juni en eind december, wordt gewerkt onder de rijstroken waar het verkeer richting Brussel rijdt, aan de kant van de Kessel-Losesteenweg.
 
Vanaf begin volgend jaar verplaatst de bouwwerf zich naar de andere kant van de snelweg. Tijdens de werken wordt de snelweg afgesloten aan de kant waar het verkeer rijdt. Daarom gebeurt de aanleg van de tunnel grotendeels gelijktijdig met de renovatie van de bovenbouw en de verbreding van het viaduct van Wilsele, die enkele honderden meters verderop aan de gang is.
 
Ook voor die werken wordt de E314 voor de helft afgesloten, waardoor het verkeer geen twee keer over versmalde rijstroken moet rijden. De opritten van Wilsele/Kessel-Lo (nr. 20) richting Brussel en richting Lummen gaan een jaar dicht. Ook wordt de afrit komende van Lummen een half jaar afgesloten. De afrit komende van Brussel blijft tijdens de hele periode van de werkzaamheden open.

Concreet worden de beide weghelften van de E314 om beurt uitgegraven. De tunnelkoker wordt ter plaatse gebouwd. Na de bouw van de koker wordt de snelweg bovenop de tunnel opnieuw aangelegd met een nieuwe fundering en lagen asfalt.
 
Tijdens de eerste fase wordt de weghelft voor het verkeer richting Brussel en de afrit naar de Aarschotsesteenweg (N19) aangepakt. In de tweede fase is de weghelft voor het verkeer richting Lummen aan de beurt. Tijdens de aanleg van de fiets- en autotunnel blijft het verkeer op de E314 in beide rijrichtingen over twee rijstroken rijden. Op één weghelft komen versmalde rijstroken voor de twee rijrichtingen.
 
De voorbije dagen plaatste Wegen en Verkeer een tijdelijke constructie in de middenberm van de E314, ter hoogte van de Kessel-Losesteenweg. Deze constructie zorgt ervoor dat de snelweg stabiel blijft wanneer de grond ernaast wordt uitgegraven om de tunnel aan te leggen. 
 
Fietsen tussen de Leuvense deelgemeenten Wilsele en Kessel-Lo is vandaag niet evident. Het verouderde fietspad ligt vlak naast een belangrijke verbindingsweg, het Vuntcomplex, ook gekend als de Limburglaan. Als fietser kruis je er de drukke op- en afritten van de E314. Ook aan de carpoolparking rijden heel wat auto’s in en uit, vooral tijdens de ochtend- en avondspits.
 
Een nieuwe fiets- en autotunnel zal de verkeerssituatie voor fietsers een stuk veiliger maken. Zodra de tunnel klaar is kunnen fietsers vanaf de gewestweg Vuntcomplex naar de Wilselsesteenweg rijden. Langs daar leidt de nieuwe fietstunnel je onder de E314 door en kan je aansluiten op de Aarschotsesteenweg (N19), zonder de op- en afritten van de E314 te kruisen.
 
In de periode 2022-2023 wordt bovendien een dubbelrichtingsfietspad aangelegd tussen de Wilselsesteenweg en de rotonde aan de Eénmeilaan. Er wordt nog bekeken of de bestaande fietspaden langs het Vuntcomplex, tussen de Aarschotsesteenweg en de op- en afritten, dan ook worden afgebroken.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten