Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Bouw van F-35 complex in Florennes uit de startblokken

Op de vliegbasis van Florennes zijn de bouwwerken gestart van de infrastructuur voor de nieuwe F-35A jachtvliegtuigen. Dit project is een publiek-private samenwerking die door Jan De Nul Group, Arcadis en Burns&McDonnel met een ‘design, build & maintain’-formule wordt ingevuld.

BR_02
Jan De Nul Group

Defensie verwacht de levering van de eerste F-35A jachtvliegtuigen in 2025 voor de 2W Tac van Florennes en in 2027 voor de 10W Tac van Kleine-Brogel. Om dit nieuwe wapensysteem te kunnen huisvesten en onderhouden, is er nieuwe infrastructuur nodig. Daarom wordt op beide basissen een  quasi identiek gecentraliseerd F-35-complex gebouwd, dat telkens uit vier grote delen zal bestaan.  Er is een administratief bouwdeel dat de bureel-en vergaderruimten, kleedkamers met douches, een cafetaria, coffee corners, ... omvat. Daarnaast is er een stockagehal voor de wisselstukken en een infrastructuur voor het onderhoud van de F-35A (met zes onderhoudsdokken en meerdere ateliers). De ‘Special Access Program Facility’ (SAPF) vormt het meest beveiligde deel van het F-35-complex. Daar zullen de trainingen doorgaan en de operaties worden gepland. Elke basis krijgt ook vier vluchtsimulators. Dit bouwdeel dient aan de hoge Amerikaanse veiligheidsnormen en zeer specifieke HVAC-eisen te voldoen. Daarom zal deze infrastructuur met specifieke aandacht en een gecoördineerde aanpak met de Amerikaanse partners worden opgetrokken. Tenslotte is er de ‘flightline’ die met zestien ‘Flightline Aircraft Shelters’ (FAS) wordt uitgerust. Daar zullen de  jachtvliegtuigen in een beveiligde omgeving worden geplaatst en hun eerstelijns servicing krijgen. Vier van deze shelters zullen specifiek voor de QRA-missie (Quick Reaction Alert) dienen: de QRA-FAS. In de nabije buurt wordt ook een ‘Ready Storage Building’ (RSB) voor de opslag van de bewapening voor de QRA voorzien. Het geheel wordt via een ‘Apron’ en ‘Taxiway’ op de bestaande infrastructuur van de basis aangesloten. 

Volgens DBM-formule

De realisatie van dit project gebeurt via een publiek-private samenwerking onder de vorm van een DBM. In 2020 en 2021 werd met drie consortia van aannemers een onderhandelingsprocedure met bekendmaking gevoerd. Het winnende consortium staat niet alleen in voor het ontwerp en de realisatie, maar ook voor het technisch onderhoud van de infrastructuur gedurende tien jaar na de voorlopige oplevering (optioneel verlengbaar met tien jaar). 

Korte bouwtijd

Het nieuwe complex wordt een duurzaam gebouw, met een goede thermische isolatie en een klimatisering op basis van geothermie. In augustus vorig jaar startte de voorbereidende werken. Ondertussen is ook de effectieve bouw gestart. De eerste gedeeltelijke voorlopige oplevering is al voorzien tegen de zomer volgend jaar, waarna Lockheed Martin kan starten met de installatie van de simulatoren en andere specifieke uitrustingen. In een volgende fase kmot.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten