Bouwmaterialen voor Leuvens woonproject arriveren per schip
Projectontwikkelaar Dyls uit Zaventem is aan de Leuvense Vaartkom begonnen met de realisatie van Sky One, een luxueus wooncomplex met 37 appartementen. In samenwerking met bouwmaterialenleverancier André Celis, baksteenfabrikant Wienerberger en De Vlaamse Waterweg werd ervoor gekozen om zoveel mogelijk bouwmaterialen per binnenschip tot aan de bouwwerf van dit project te brengen. Het is de eerste keer in Leuven dat zoveel bouwmateriaal op een dergelijke ecologische wijze wordt aangevoerd. Sky One wordt gerealiseerd op de hoek van het kanaal Leuven-Dijle en de Vaartkom, waardoor een schip erg dicht tot op de bouwplaats kan aanmeren.
Toch was dat niet zo eenvoudig. De niet zo erg grote Vaartkom fungeert als jachthaven waar alleen pleziervaartuigen liggen aangemeerd en toegang hebben. Daardoor was de bouwwerf niet zo gemakkelijk toegankelijk. Een ander obstakel waarvoor een oplossing moest worden uitgedokterd, was de nood aan voldoende opslagruimte. Omdat een vrachtschip veel meer lading bevat dan een vrachtwagen moest er veel meer plaats worden vrijgemaakt om die vracht te stapelen. Voor al die uitdagingen wisten de partners aangepaste oplossingen te vinden.
Voor het Sky One-project ligt de lat inzake kwaliteit en duurzaamheid hoog. Naast het ontwerp en de sterke vormgeving door a2o-architecten, waarbij Wienerberger voor het project de speciale gevelsteen ‘Sky One by Dyls’ heeft ontworpen, staan wooncomfort, energiezuinigheid en een duurzaam materiaalgebruik voorop. Die focus zorgde ervoor dat projectontwikkelaar en bouwheer Dyls open stond voor een pilootproject van watertransport. Ook André Celis en De Vlaamse Waterweg waren graag bereid om zich te engageren voor dit project.
Ervaring
André Celis heeft als bouwmaterialenhandelaar sinds 2011 ervaring opgebouwd met watertransport vanuit Leuven en levert al enkele jaren opmerkelijke inspanningen om het transport van bouwmaterialen per schip ook in de kijker te zetten. Zo vervoert André Celis Recyclage vanuit zijn ultramoderne sorteercentrum Kampenhout, waar bouw- en sloopafval wordt verwerkt, gemalen afvalhout per schip naar een verwerkingsinstallatie in Gent. Vroeger kwam het schip leeg terug, nu brengt het bouw- en sloopafval naar de vestiging in Kampenhout waar het wordt gesorteerd.
Samen met bierbrouwer AB InBev startte André Celis enkele jaren geleden ook met een succesvol testproject via de waterweg. In Leuven wordt een schip gevuld met bijna 31.000 lege bierbakken of 742.560 flesjes en naar de vestiging van de brouwerij in Jupille gevaren. Daar wordt de boot volgeladen met bouwmaterialen voor Celis, waarna de omgekeerde route wordt gevolgd.
Per afvaart worden 37 vrachtwagens van de wegen gebannen. Daar gaat het natuurlijk om bij duurzaam transport. Voor het Sky One-project kan één binnenschip dezelfde vracht vervoeren als 22 vrachtwagens. Per ton vracht die over een afstand van een kilometer wordt getransporteerd, produceert een binnenschip een kwart minder CO2 dan een vrachtwagen.
“Logistiek vanuit een regio zoals Leuven wordt steeds moeilijker. Onze vrachtwagens staan alsmaar langer in de file. We weten precies wanneer onze chauffeurs vertrekken, maar niet wanneer ze op hun bestemming zullen aankomen of terugkeren naar de firma. Wat we met dit project doen, is toch een aanvoer op ongeziene schaal. Voor ons is Sky One een project om te tonen dat bouwmaterialentransport ook anders kan. Uiteraard is dit alleen maar mogelijk indien alle betrokken partners met een dergelijke aanpak akkoord gaan en samenwerken”, vertelt Nick Celis.
Engagement
Dat wordt bevestigd door Johan Van Der Biest, de ceo van Wienerberger. “Duurzaam bouwen vergt inderdaad een engagement van alle partners. Tot welke resultaten dit kan leiden, toont dit project. De stad Leuven, die tegen 2030 mikt op een klimaatneutrale stad, bracht vier bouwpartners rond de tafel om de aanvoer van bouwmaterialen voor deze binnenstedelijke ontwikkeling via het water te laten verlopen. Door hun samenwerking werd het initiatief een succesvol voorbeeld van hoe de bouwsector voort kan verduurzamen”, vertelt Johan Van Der Biest.
De vierde partner in dit pilootproject is De Vlaamse Waterweg, de nieuwe naam voor waterwegbeheerder nv De Scheepvaart na de fusie met het agentschap Waterwegen en Zeekanaal nv. “Als het van ons afhangt, mag het zeker niet bij dit eenmalige project blijven. De Vlaamse Waterweg staat klaar om andere projecten met een watergebonden context te steunen. We denken dan bv. aan de verdere ontwikkeling van palletvervoer of aan stadsdistributie”, zegt gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts.
“We beschikken over ongeveer 1.300 km waterwegen die 182 steden en gemeenten doorkruisen. Transport per schip wordt vaak geassocieerd met bulk, met containers en met zeer grote hoeveelheden producten, maar projecten zoals Sky One bewijzen dat het ook op een veel kleiner niveau kan”, aldus Danckaerts.
Bestekvoorwaarden
Het Leuvense stadsbestuur, vertegenwoordigd door schepen van Financiën en Ruimtelijke Ordening Carl Devlies en schepen van Economie en Vastgoed Mohamed Ridouani, kreeg tijdens het lossen van het eerste binnenschip de suggestie om in toekomstige bestekvoorwaarden vast te leggen dat een bepaald gedeelte van het transport van bouwmaterialen op een alternatieve manier zoals per schip moet gebeuren. Zelfs bij een aanvoer van 10 tot 20% van het bouwmateriaal zouden de waterwegen veel meer worden gebruikt en zou het aantal vrachtwagens op de wegen aanzienlijk dalen. Leuven zou daarin een voortrekkersrol kunnen spelen.
Volgens Carl Devlies verloopt in Nederland al 37% van het transport via de waterweg; in België is dat nog maar 12%. De schepen zei dat de regelgeving indien nodig en wanneer het in de praktijk mogelijk is altijd kan worden aangepast. Tijdens het opstellen van de nieuwe algemene bouwvoorschriften voor Leuven zouden daarover al gesprekken gevoerd zijn.
Sky One
Het nieuwbouwproject Sky One met zijn opvallende, onregelmatige architectuur en materialen moet een baken worden aan het begin van de Leuvense Vaartkom. Het gebouw telt drie ondergrondse verdiepingen, met parkeerplaatsen en bergingen. Bovengronds is aan de zijde van de Vaartkom plaats voor een handelsruimte.
Het woongedeelte omvat 35 luxueuze appartementen met een oppervlakte van 60 tot 150 m². De kleinste appartementen met één slaapkamer worden te koop aangeboden vanaf 310.000 €. Op de negende verdieping komen twee penthouses, goed voor respectievelijk 1,15 en 1,95 miljoen €. Het wooncomplex krijgt ook twee daktuinen met een zwembad.