Bouwunie en TLV: er moet meer geld van kilometerheffing naar infrastructuurwerken
Bouwunie en TLV dringen erop aan om het geld van de kilometerheffing te laten vloeien naar grote én kleine infrastructuurwerken, opdat zowel grote bedrijven als kmo's de opdrachten kunnen uitvoeren.
Vorig jaar
bracht de kilometerheffing voor vrachtwagens ons land meer dan een miljard euro
op. Een record. In Vlaanderen gaat het over 658 miljoen euro. Een pak meer dan
de vetpot van 540 miljoen euro in 2023. "Maar," zo verzuchten
Bouwunie en Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), "in 2023 ging amper
100 miljoen euro, dus nog geen vijfde van het totaalbedrag, naar het onderhoud
van gewest- en snelwegen. Die verhouding klopt niet meer. Zijn er meer
inkomsten, dan moet er ook meer geld gaan naar infrastructuurwerken"
Dat er 100
miljoen euro naar infrastructuur gaat, is bij de invoering van de
kilometerheffing in 2016 beslist. Maar de inkomsten van de heffing nemen
natuurlijk jaar na jaar toe. Een vast bedrag is volgens de organisaties dan ook
achterhaald.
Voldoende
investeringen, ook in onderhoudswerken, zijn noodzakelijk om onze
infrastructuur kwalitatief in orde en modern te houden of te maken.