Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Brugdekspecialist neemt eerste van 80 Duitse bruggen onder handen

Een Nederlands-Duits consortium maakt voor de renovatie van de Duitse Rheinbrücke Maxau-brug gebruik van de kunststofspecialist Bolidt uit het Nederlandse Hendrik-Ido-Ambacht. De brug wordt versterkt met het concept ‘hoogsterktebeton’ waarvoor Bolidt de bijna 300 m lange kabelbrug van een zelf ontwikkelde hecht- en slijtlaag voorziet. Deze hecht- en slijtlaag geeft een cruciale bijdrage aan dit concept. Bolidt werkt voor de renovatie samen met bouwpartijen Leonard Weiss Bauunternehmung en Strukton International.

De Bolimix-machine in actie op de Erasmusbrug in Rotterdam.

De brugdekspecialist zal dit najaar beginnen met de werkzaamheden die in twee fases verdeeld zijn. Het werk aan de eerste rijbaan moet reeds tegen het einde van dit jaar afgerond zijn. De tweede rijbaan wordt in 2019 gerealiseerd. In totaal zijn naar schatting ruim tachtig Duitse stalen bruggen toe aan renovatie, onder meer door vermoeiing van de stalen constructie. In de meeste gevallen gaat het om belangrijke verkeersaders waardoor eigenlijk de tijd en de mogelijkheid ontbreken om deze bruggen lange tijd af te sluiten, ondanks het feit dat renovatie in veel gevallen noodzakelijk is.

Het Nederlands-Duits consortium dat de Rheinbrücke Maxau-brug onder handen neemt, lost dat onder meer op door materiaal te gebruiken dat een kortere doorlooptijd heeft dan bijvoorbeeld asfalt. Kenmerkend voor de kwaliteit van Boligrip is onder meer dat het niet plastisch vervormt, daar waar asfalt bij remmend en optrekkend verkeer vaak ‘opstroopt’. Dit bespaart kostbare tijd, waardoor de brug sneller weer in gebruik is. Het is bovendien ten opzichte van asfalt vele malen slijtvaster en daardoor in alle weersomstandigheden veiliger voor het verkeer. Deze aanpak kan als voorbeeld dienen voor de tientallen andere Duitse stalen bruggen die met dezelfde problemen kampen.

Voor het aanbrengen van de nieuwe hecht- en slijtlaag gebruikt Bolidt de Bolimix-machine die het bedrijf zelf ontwikkelde voor het aanbrengen van de Boligripsystemen op bruggen. Per dag kan de Bolimix-machine meer dan 10.000 m² kunststof hecht- en slijtlaag aanbrengen. Daarmee zijn vier dagen verdeeld over een half jaar voldoende om de gehele Rheinbrücke Maxau van zijn nieuwe hecht- en slijtlaag te voorzien. Afhankelijk van onder meer de temperatuur op de bewuste dagen zorgt het technische team van Bolidt, waaronder laboranten en werktuigbouwkundigen, ervoor dat het materiaal in een constante laagdikte wordt aangebracht. Voor een optimaal resultaat wordt het werk uitgevoerd in een geconditioneerde tent.

“Deze opdracht smaakt nu al naar meer, want talrijke Duitse bruggen smeken om renovatie. Naar schatting hebben minstens 80 stalen bruggen in Duitsland door vermoeiing van de staalplaten versterking nodig. Het aanbrengen van de Boligrip hecht- en slijtlaag is een belangrijk onderdeel van deze versterking. Elke dag passeren bijna 72.000 voertuigen de Rheinbrücke Maxau, maar dat is geen probleem. De kwaliteit van het materiaal heeft zich bewezen bij bruggen over de hele wereld. We beschikken over gespecialiseerde teams die ervoor zorgen dat het optimale resultaat wordt behaald”, verklaart Peter Staal, Parking & Infraspecialist bij Bolidt.

Zowel dichtbij huis als ver overzee is Boligrip al jaren zeer gewild als hecht- en slijtlaag op bruggen en wegen. Diverse Nederlandse bruggen, waaronder de Galecopperbrug en de Erasmusbrug, zijn van dit materiaal voorzien. Op de Moerdijkbrug doet Boligrip inmiddels ruim tien jaar dienst. In Australië nam het bedrijf de West Gate Bridge onder handen en in Nieuw-Zeeland de Auckland Harbour Bridge. Met de opdracht voor de Rheinbrücke Maxau zet Bolidt nu ook voet op Duitse markt.

Het Nederlandse familiebedrijf Bolidt is een specialist op het gebied van thermohardende kunststoffen. Sinds de oprichting in 1964 ontwikkelt, produceert, verkoopt en plaatst het bedrijf kunststoftoepassingen. In de begin jaren ’70 en '80 van de vorige eeuw was Bolidt vooral bekend van industriële verlijmingen van bijvoorbeeld de Rotterdamse Euromast en betonreparaties van de Nederlandse vuurtorens. Nu kent men Bolidt in Nederland vooral door de hoogwaardige gietvloeren.

Daarnaast werkt het bedrijf al ruim 50 jaar wereldwijd aan internationale projecten. Enkele voorbeelden zijn het London Science Museum waar in samenwerking met Zaha Hadid Architects een bijzondere designvloer is vervaardigd, de Ferrari racetrack aan boord van een cruiseschip waar een stroeve slijtlaag is aangebracht, het Olympisch zwembad in Beijing, het Europese Parlement in Brussel en Symphony of the Seas, het grootste cruiseschip ter wereld waar 20.000 m² scheepdekken zijn geïnstalleerd en waar per jaar miljoenen voeten over lopen. Volgens het credo ‘alles onder één dak’ vinden de ontwikkeling en productie van de kunststofsystemen nog altijd in eigen huis plaats, op het hoofdkantoor in Hendrik-Ido-Ambacht.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten