Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Brugse Sint-Pieterskerklaan wordt heraangelegd

De Sint-Pieterskerklaan in Brugge wordt volledig heraangelegd. De saneringswerkzaamheden van de nutsleidingen zijn bezig en zullen begin mei afgewerkt zijn. De eigenlijke wegen- en rioleringswerkzaamheden starten in het voorjaar en zullen 190 werkdagen (een kleine tien maanden) duren. Het geraamde kostenplaatje voor de operatie bedraagt 3.102.162,48 €.

Brugse Sint
De Sint-Pieterskerklaan is een lange laan die loopt van de kerk van Sint-Pieters naar de vroegere CBRT. “Deze brede laan biedt veel mogelijkheden om te infiltreren, te vergroenen en te bebloemen. We vernieuwen rioleringen, elektriciteit en voetpaden en plaatsen bomen, bloemen en banken”, zegt de Brugse schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem.
 
De burgers kregen inspraak  in de plannen. Het Brugse schepencollege keurde de plannen al goed. Vandaag (31 januari) moet enkel nog de gemeenteraad zijn fiat geven.
 
Het rioleringsstelsel moet vervangen worden en zal meteen ook gescheiden worden zodat er minder overstromingsgevaar is bij hevig regenval. “De riolering is op verschillende plaatsen ingevallen en afgezet. Dat is ook de reden waarom de Sint-Pieterskerklaan prioritair is opgenomen in onze investeringsplanning”, zegt schepen Van Volcem. “Bovendien worden behalve de rioolaansluitingen ook de elektriciteitsaansluitingen vernieuwd en voorzien van 400 Volt. 
De straat krijgt ook nieuwe verlichting en zal meteen ook worden verled.”
 
30.000 bloemen
“We maken van de gelegenheid gebruik om de volledige straat op te waarderen tot een ontharde groene leefstraat waar de snelheid wordt getemperd door de manier van heraanleg”, zegt de schepen.
 
“Zowel jonge mensen als oudere mensen waren op de inspraakvergadering. Het is opmerkelijk dat jonge mensen veel groen, minder snelheid en meer fietsveiligheid willen. Maar daarnaast is iedereen ook bekommerd over het aantal parkeerplaatsen”, zegt burgemeester Dirk De fauw.
 
Aan beide zijden van de Sint-Pieterskerklaan worden om de 10 tot 12 m bomen geplant waarmee een dubbelrij-effect wordt beoogd. Er komen in totaal meer dan 200 nieuwe bomen. In de straat worden de groene voortuinen behouden, aangevuld met heesters en bloemen rond de bomen.
 
In de straat komt er om de 150 m een typische Brugse bank met gebogen leuningen en ook nog drie boombanken. “We zullen aan de gebouwen van de stad een stuk groen innemen om een mini-parkje te voorzien met enkele banken”, zegt Mercedes Van Volcem.
 
De materialen van de weg werden, op verzoek van de bewoners, aangepast van beton naar asfalt, net als de inplanting van de bushalte op het einde van de Sint-Pieterskerklaan die nu aan het kruispunt met de Vaartstraat komt. Op het einde van de Sint-Pieterskerklaan komen extra parkeerplaatsen in groendallen.
 
De parkeerstroken worden in kasseien aangelegd zodat de laan wat grandeur krijgt en ook smaller en aantrekkelijker lijkt. “Bij de optimale ontharding van de straat houden we rekening met de parkeerdruk en de verkeersbelasting. Het ontwerp voorziet ministens één parkeerplaats in de directe omgeving van elke woning. In de toekomst kunnen zo elektrische wagens met eigen stroomtoevoer geladen worden”, zegt burgemeester De fauw.
 
Om de verkeerssnelheid te temperen, zullen er drie bijkomende wegversmallingen met een veilige fietsachterdoorgang aangelegd worden. Ook een groene middengeleider wordt als snelheidsremmer geplaatst aan de Uitleendienst en Gebouwendienst.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten