Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Brusselse regering geeft groen licht voor Ringtrambus

Na de Vlaamse regering vorig jaar, gaf zopas ook de Brusselse regering groen licht om trambussen in te zetten op lijn 820. Om deze interregionale verbinding tussen het UZ Brussel in Jette, de Heizel, Vilvoorde en Brussels Airport te kunnen exploiteren met trambussen van 24 m, was niet alleen de aanpassing van de regelgeving in Vlaanderen noodzakelijk, maar ook die in Brussel. De Lijn is dan ook bijzonder blij met de beslissing van de Brusselse regering. De Vlaamse vervoersmaatschappij kan starten met de aanpassing van de haltes in Brussel. De haltes moeten verlengd worden en er moet een nieuw trambusperron komen aan het UZ Brussel in Jette.

Brusselse regering geeft groen licht voor Ringtrambus
Om met trambussen te kunnen rijden op lijn 820 werden al heel wat wegenwerken uitgevoerd in Zaventem, Vilvoorde en Strombeek-Bever. Verschillende obstakels werden weggewerkt om de trambussen een vlotte doorgang te  geven. Ook heel wat haltes en perrons werden ondertussen langer gemaakt zodat reizigers veilig en comfortabel kunnen in- en uitstappen op de voertuigen van 24 m. Enkel op het grondgebied van het Brusselse Gewest mochten nog geen aanpassingswerken gebeuren omdat de Brusselse regering wettelijk nog geen trambussen had toegelaten.
 
De Lijn verwacht dat het nog zes maanden zal duren voor de Brusselse instanties alle vergunningen hebben afgeleverd en de aannemers alle werken kunnen uitvoeren. Ze stellen zondag 5 april 2020 als startdatum voorop om de trambussen in te zetten op lijn 820.
 
Hoewel de Brusselse regering al op 18 juli 2018 aangaf dat trambussen in Brussels zouden worden toegestaan, is de toestemming om met trambussen te rijden in Brussel op lijn 820 er pas eind oktober gekomen. Ook de stedenbouwkundige vergunning voor de aanleg van een nieuw eindpunt aan het UZ in Jette liet op zich wachten. Zonder toestemming van de Brusselse regering om de trambussen via de Romeinsesteenweg te laten rijden, kon De Lijn niet starten met de aanpassingswerken aan de verschillende haltes en kruispunten. Door de aanslepende besluitvorming in Bussel is het niet meer haalbaar om dit jaar nog trambussen in te zetten op lijn 820.
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten