Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Bus- en fietstunnel van 1.500 ton op zijn plaats geschoven in Kortrijk

Jan De Nul heeft in opdracht van Wegen en Verkeer West-Vlaanderen een nieuwe fiets- en bustunnel in de Kortrijkse stationsbuurt op zijn plaats geschoven. De voorbije weken bouwde Jan De Nul deze tunnel van 35 m en 1.500 ton prefab naast de finale installatielocatie. De schuifoperatie duurde, met een kleine onderbreking, zowat acht uren.

Kortrijk
De nieuwe bus- en fietstunnel vormt de verbinding tussen zuid- en centrumzijde van het station. Lijnbussen en fietsers zullen voortaan ongehinderd door het autoverkeer en geheel veilig kunnen doorsteken.

Inschuifoperatie

Op Paaszondag tegen de middag startte Jan De Nul met de tunnelwerken. De grond onder de sporen wordt afgegraven, waarna de tunnel wordt opgekrikt en op rails wordt geplaatst. Zo kon de 35 m lange tunnel van 1.500 ton op zijn plaats worden geschoven. De inschuifoperatie startte op 6 april.
 
Daarna vulde Jan De Nul de aarde terug aan, zodat Infrabel de sporen terug kan plaatsen. Vanaf maandag 19 april rijden alle treinen terug over de vernieuwde sporen en over nieuwe fiets- en bustunnel.
 
Jan De Nul zal vervolgens de bus- en fietstunnel aan beide kanten aansluiten op de nieuwe ondergrondse parking onder het Conservatoriumplein aan de noordkant en op een aanloophelling aan de zuidkant. Tegen het zomerverlof zijn de werken aan de fiets- en bustunnel volledig afgerond.

Kortrijks stationsproject

De bouw van de fiets- en bustunnel maakt deel uit van het eerste deelproject van het Stationsproject. Bekijk de korte simulatiefilm over dit eerste deelproject op www.stationsprojectkortrijk.be.
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten