Chicago transformeert rivierkade tot recreatieve ruimte
Zoals vele industriële steden over de hele wereld, die ooit hun fabrieken vestigden langs het water, is na het vertrekken van de vervuilende industrie ruimte ontstaan voor een nieuwe invulling. In de Amerikaanse stad Chicago wordt de oostelijke kade langs de gelijknamige rivier omgevormd tot een recreatieve ruimte voor haar inwoners.
De Chicago, die door het centrum van de stad stroomt, was ooit een moerassige rivier die werd aangelegd als kanaal om de industriële transformatie van de stad te ondersteunen. Oorspronkelijk mondde de rivier uit in het Michiganmeer. Door ingenieuze constructies en de aanleg van het Chicago Sanitary and Ship Canal werd de stroomrichting omgedraaid. Daardoor stroomt het rivierwater nu de Des Plaines in en behoort de rivier nu tot het Mississippibassin.
De strategische ligging van de stad aan het Michiganmeer heeft Chigaco doen groeien tot een belangrijk stedelijk centrum. Later, nadat de sanitaire voorzieningen werden verbeterd door de omkering van de rivierstroom, had stedenbouwkundige Daniel Burnham in het stadsplan van Chicago in 1909 een groene promenade voorzien langs het water, als onderdeel van zijn omvangrijke groene plan. De uitvoering van dat plan heeft echter moeten wachten tot de recente verbeteringen van de waterkwaliteit.
Een ontwerpteam onder leiding van Müller+Müller met het landschapsarchitectenbureau Site Design Group, wilde de overgang van een natuurlijke parkachtige omgeving aan de oostkant bij Lake Shore Drive naar de zeer stedelijke openbare ruimte van Michigan Avenue benadrukken.
Door gebruik te maken van de iconische bruggen van Chicago zijn unieke ‘kamers’ gecreëerd, elk geïnspireerd op een riviertypologie. De verschillende programma’s van elke typologische ruimte zorgen voor diverse ervaringen op de rivier. Tegelijkertijd zorgen materialisering, detaillering en heldere vormentaal voor een visuele samenhang over de gehele lengte van het project.
De openbare zitplaatsen worden omgeven door groen en de entreepleinen zijn ingericht als speciale ruimtes. Er zijn 150 bomen van 35 boomsoorten aangeplant om de diversiteit van de stedelijke boomspecies te vergroten.
De meer dan 500 nieuwe zitplekken benadrukken dat de kade een plek is om te verblijven en te genieten. Er zijn speeltuintjes, kiosken, een theater en zelfs aanligplaatsen voor boten. Het ontwerp en dus de aanplanting op bepaalde delen, moet wel rekening houden met jaarlijkse overstromingen, die tot wel 2 m hoog kunnen komen.
Voor het laatste ‘blok’ van de Riverwalk East, heeft Site Design Group straatmeubilair gekozen uit de collectie van Streetlife. Grove Drifter Structures en Picknicktafels refereren aan de meerpalen uit de havens. Deze staan in contrast met de ranke Solid Skirt banken, die de gebruiker uitzicht bieden over het water.
De kleine Surf Isles langs het pad verwijzen dan weer naar het golvende water. Daarnaast is een groot golvend eiland gebaseerd op diezelfde Surf Isles; deze is in samenwerking tussen Streetlife en Site Design Group als maatwerk doorontwikkeld. Zo ontstond een breed scala aan producten die onderling een samenhang hebben door dezelfde kenmerken.
De Chicago Riverwalk voert 2 km door het hart van de stad en biedt steeds nieuwe manieren om van de waterkant en de architectuur van Chicago te genieten. In het kader van het Building-on-Burnham-plan heeft de stad in totaal 985 ha aan parken verworven en is 9 km aan het water ontwikkeld. Er zijn nog meer plannen op komst om in de komende jaren verder ontwikkeld te worden.