Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Consortium aangeduid voor herinrichting verkeerswisselaar Brusselse Ring

De Werkvennootschap stelt SPI.R0, een consortium van Jan De Nul en Be.Sharppp, een dochterbedrijf van Willemen Groep, aan als voorkeursbieder voor de herinrichting van de verkeerswisselaar op de Ring rond Brussel ter hoogte van Brussels Airport. Dankzij deze facelift zal het wisselende verkeer tussen de ring (R0) en de Leopold III-laan (A201) nog slechts via één brug over de Ring gebeuren. 

Consortium aangeduid voor herinrichting verkeerswisselaar Brusselse Ring
In opdracht van de Vlaamse regering zocht De Werkvennootschap via een concurrentiegerichte dialoogprocedure een private partner. Het consortium SPI.R0 kwam als voorkeursbieder uit deze procedure en zal instaan voor het ontwerp (design), de bouw (build), de financiering (finance) en het 30 jaar lange onderhoud (maintain) van de nieuwe infrastructuur. 
 
Het project focust op het verbeteren van de verkeersdoorstroming en -veiligheid op de R0 en A201, het verhogen van de leefbaarheid rond de R0 met oog voor natuur en een betere multimodale bereikbaarheid van Brussels Airport en omgeving. Het bestaande knooppunt dat de A201 met de R0 verbindt, wordt een compacte ‘Single Point Interchange’. De bestaande fly-overs verdwijnen en in de plaats komt één nieuwe brug over de Ring. Bovenop de brug zal één kruispunt zorgen voor de regeling van de verkeersstromen. 
 
De vergunningsfase kan nu starten. Het consortium SPI.R0 zal nu eerst het omgevingsvergunningsdossier samenstellen en indienen. Het ontwerp wordt dan verfijnd en besproken met alle betrokkenen. Zodra de omgevingsvergunning afgeleverd is, kunnen de werken beginnen. De ombouw van de fly-over zal ongeveer 3,5 jaar duren. 
 
 
 
 
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!


Bouwprojecten