Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

De Lijn investeert in traminfrastructuur

De Lijn investeert in tien projecten voor de vernieuwing en aanleg van 18,57 km spoor, en dat voor de drie tramnetten van Antwerpen, Gent en de Kust. Volgend jaar en het jaar daarna zullen zo op negen plaatsen sporen worden vernieuwd. Het tramnetwerk is door het intensieve gebruik toe aan een grondige onderhoudsbeurt.    

De Lijn
De raad van bestuur van De Lijn heeft negen dossiers zopas goedgekeurd en gaf groen licht voor het aandeel van De Lijn in de bouw van de Verapazbrug (639 m nieuw spoor). Alle tramprojecten samen zijn goed voor een investering van ruim 39 miljoen €.

Kusttram

Voor de kusttram zijn er vijf projecten goedgekeurd.
• Spoorvernieuwing inclusief groene bedding (inzaaien van gras) van het traject Blankenberge, vanaf halte Duinse Polders tot Zeebrugge, halte Visartsluis. Vorig jaar in december werd al 8.161.451 € vastgelegd. Zopas werd bijkomend 580.812 € toegekend voor het vergroenen van de bedding. Deze werken worden uitgevoerd in 2021.
• Spoorvernieuwing Zeebrugge tussen de haltes Visartsluis en Vandammesluis. Deze werken omvatten: het opbreken van de bestaande tramsporen, de perrons, de wissels en kruisingen, het aanleggen van een nieuw tramspoor, de nieuwe trambedding krijgt deels een groene bedding (inzaaien met gras), het vernieuwen van de wissels en kruisingen en het vernieuwen en toegankelijk maken van de perrons. De kosten worden geraamd op 6.573.782 €. De uitvoering van de werken is voorzien voor 2022.
• Spoorvernieuwing van het wisselcomplex aan de stelplaats van De Lijn aan de Nieuwpoortsesteenweg in Oostende. De werken omvatten het vernieuwen van de wissels en kruisingen, inclusief de bestrating. Door deze spoorvernieuwing zal de veiligheid en de werking van het wisselcomplex merkbaar verbeteren. De kosten worden geraamd op 1.323.437 €, waarvan 625.983,08 € voor de uitvoering van de werken. De werken zijn voorzien voor 2021.
• Over de volledige lengte van het spoor wordt aan de rails gelast en geslepen om het rail-wiel-contact te verbeteren. Zo verlengt De Lijn de levensduur van de sporen en het comfort van de reizigers. Een goed geslepen spoor veroorzaakt minder geluidsoverlast. (336.063 €).
• Spoorvernieuwing Oostduinkerke Bad. De werken omvatten het opbreken van de bestaande sporen, het aanleggen van een nieuw spoor met inbegrip van oversteken rijweg, fiets- en voetgangersdoorsteken en het vernieuwen van de tramperrons met de halte-infrastructuur. De perrons worden toegankelijk gemaakt voor personen met een beperking. De totale kosten worden geraamd op 3.377.813 €, waarvan 3 046 494 € voor de werken. Deze werken worden uitgevoerd in 2021.

Gent

In Gent zijn er drie projecten.
• Start van de aanbesteding voor de bouw van de Verapazbrug (aandeel De Lijn) en de start van de studie voor de heraanleg van de omgeving van het toekomstige tramtraject tussen het Neuseplein en de Dampoort. Om het Gentse tramnet uit te bouwen, wordt gewerkt aan een tramverlenging van tramlijn 4 vanaf het Neuseplein langs de Oude Dokken tot aan de Dampoort. Voor deze tramverlenging is een aanpassing van de bestaande traminfrastructuur nodig. Dit houdt de ontdubbeling van de bestaande tramlijn 4 in: enerzijds, een noord-zuid tramlijn met eindhalte aan de Muidebrug, anderzijds een oost-west tramlijn met eindhalte aan de Dampoort. De ontdubbeling van lijn 4 impliceert een heraanleg van de Voormuide en van het Neuseplein. Deze werken zullen in verschillende fasen uitgevoerd worden – voor de eerste fase gaf de raad van bestuur zopas groen licht voor het aandeel van De Lijn in de aanbesteding die start. In een eerste fase wordt de Verapazbrug gebouwd in het verlengde van de Muide. Vervolgens wordt de omgeving van het Neuzeplein aangelegd, zodat de brug in gebruik kan genomen worden en wordt de R40 omgelegd. In een volgende fase wordt het openbaar domein langs de dokken van gevel tot gevel aangepakt. In deze fase zal de ook de tram worden doorgetrokken tot het Dok Zuid met een keerwissel aan de Zwaaikom. Ten slotte komt er een eindhalte met keerwissel aan de Voormuide. Voor de aanleg van de Verapazbrug en de aanleg van de omgeving van het toekomstige tramtraject tussen het Neuseplein en de Dampoort raamt De Lijn haar aandeel in de kosten op 1.047.395 €. Voor de studie van de tramlijn ‘Oude Dokken’ raamt De Lijn haar aandeel op 525.000 € (beslissing raad van bestuur juli ’20). De werken starten in 2021 en de laatste fase zal klaar zijn tegen 2026.
• Heraanleg van het wegennet, de vernieuwing van de riolering en de tramsporen met een trillingdempende oplegging in de Jozef Vervaenestraat, vanaf de eindhalte Moscou, onder de brug E17 tot aan het kruispunt Ledebergstraat in de Hundelgemsesteenweg, inclusief het stuk Ledebergstraat aan het kruispunt met de Doorgangsstraat. Dit is een samenwerking tussen De Lijn, stad Gent en de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (TMVW). De herinrichting van de weg omvat het vernieuwen van de voetpaden, de parkeerstroken, het herinplanten van de nieuwe tramhaltes, de aanleg van het spoor in een doorgaand gewapende betonverharding, de aanpassingswerken en aansluitingen aan de zijstraten. Dit is een totale gevel-tot-gevelrenovatie die goed is voor de komende 40 jaar. Ook wordt de eindhalte Moscou toegankelijk gemaakt voor de Albatros-tram. De Lijn, stad Gent en TMVW startten in 2011 de voorbereidingen voor de vernieuwing van de Jozef Vervaenestraat van gevel tot gevel, inclusief de rioleringswerken omwille van verschillende redenen. De sporen in de Jozef Vervaenestraat en Hundelgemsesteenweg zijn 40 jaar oud. Door de slijtage worden veel meer trillingen gegenereerd dan normaal. Het spoor komt hierdoor versneld los te liggen en het wegdek vlak naast het spoor brokkelt af. De slijtage in de bochten is in die mate gevorderd dat de tram er sinds november 2017 niet meer rijdt. Enkel een spoorvernieuwing, inclusief trillingsdempende oplegging, kan het wegdek voldoende herstellen. Tijdens de werken zullen ook de rioleringen en de wegenis tot aan de Oefenpleinstraat aangepakt worden. Het volledige project vergt een investering van 9.363.094 € waarvan De Lijn 2.484.758 € financiert. De uitvoering van de werken is voorzien voor 2021 en 2022.
• Spoorvernieuwing Griendeplein. De tramwisselaar aan het Griendeplein is aan vernieuwing toe omdat de sporen er door intensief gebruik versleten zijn: er passeren daar verschillende tramlijnen (tramlijnen 1 en 4) en het merendeel bestaat uit bochten, waardoor er een hogere slijtage optreedt dan bij rechte stukken spoor. Ook de bocht tussen de Rabotstraat en de halte Rabot wordt vernieuwd. Tot slot wordt de signaletica aan het Griendeplein vervangen. De kosten worden geraamd op 1.979.462 €, waarvan 1.795.935 € voor De Lijn en 183 526 € voor TMVW (die zal de riolering vernieuwen). Deze werken zijn gepland van februari tot en met april 2021.

Antwerpen

In Antwerpen zijn er twee tramprojecten.
• Spoorvernieuwing Belgiëlei tussen de kruispunten Mechelsesteenweg en Langeleemstraat. De Lijn vernieuwt de sporen in de eigen bedding, centraal op de Belgiëlei. Omdat de sporen er versleten zijn, rijden de trams er momenteel met een beperkte snelheid. Deze premetro-as voert drie tramlijnen met hoge frequentie. De werken worden gefaseerd uitgevoerd, zodat de trams slechts een minimumafstand op enkel spoor dienen te rijden. Voor het maximaal behoud van de bomen werd een boomdeskundige aangesteld en is er een boombeschermingsplan. Het voorziene budget voor de werken komt op 1.590.607 € waarvan 1.337.028,87 € voor de aannemer. De start van de werken is voorzien in het voorjaar van volgend jaar en ze zullen ongeveer zes maanden duren.
• Linkeroever Blancefloerlaan: vernieuwing van de trambaan, fundering op dieper gelegen weerstandsbiedende grondlagen, de vernieuwing bovenleiding, de vernieuwing tram- en bushaltes en de afbraak van de bestaande trambaan. Het spoor op Linkeroever is in slechte staat door een onstabiele ondergrond. Een veenlaag 6 m onder het maaiveld zorgt voor een slechte fundering van de trambaan. Het bestaande spoor op de Blancefloerlaan aan de stadinwaartse kant van de middenberm wordt opgebroken en een nieuw spoor aan de staduitwaartse kant wordt aangelegd nadat er de stabilisatie van de ondergrond heeft plaatsgevonden. De haltes Halewijn, Sporthal en Van Cauwelaert worden heraangelegd. De bovenleiding wordt vernieuwd en verplaatst. Een aantal bomen moeten gekapt worden voor de werken, maar na de opbraak van de oude sporen komt er een groenaanleg met 15 nieuwe bomen. De kosten worden geraamd op 7.806.684 €, waarvan 7.157.982 € voor de werken in aanneming. De start van de werken is voor maart 2021, einde werken december 2021, in het voorjaar van 2022 volgt dan de opbraak en de groenaanleg.
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten