Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Derde kolk Prinses Beatrixsluis is klaar

De Nederlandse prinses Beatrix opende onlangs officieel de  derde kolk van de Prinses Beatrixsluis in bijzijn van minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen. Met het luiden van een scheepsbel gaf zij het startsein voor de eerste officiële schutting.

JDN Beatrixsluis01

Met de officiële opening komt een einde aan een periode van 2,5 jaar bouwen. De cijfers zijn duizelingwekkend. De twee sluishoofden zijn ieder 30 bij 60 m. Elk sluishoofd bevat twee sluisdeuren die ieder 490.000 kg wegen en 28 m breed, 14 m hoog en 6,25 m dik zijn. In de derde kolk is 44.875 m³ beton en 17.900 ton wapening verwerkt.
 


Om ruimte voor de derde kolk en manoeuvreerruimte voor schepen te maken, is tevens het Lekkanaal verbreed. Ten noorden van de sluis is het kanaal 40 tot 90 m breder geworden en zijn 11 extra ligplaatsen gecreëerd. Ten zuiden van de sluis is het kanaal maximum 105 m verbreed. Voor de volledige verbreding is 2 miljoen m³ materiaal ontgraven.

 

Vanaf 4 maart tot de zomer worden de bestaande kolken en het oude sluiscomplex gerenoveerd en wordt het Lekkanaal voort verdiept. In het najaar zijn ook alle onderhoudswerkzaamheden afgerond.

De werken werden uitgevoerd door Sas van Vreeswijk, een aannemerscombinatie van TDP, Rebel, Besix, Heijmans en Jan De Nul. Jan De Nul Group heeft jarenlange ervaring in sluizenbouw. Zo was de civiele afdeling van Jan De Nul betrokken bij de bouw van de Kieldrechtsluis in de haven van Antwerpen, de binnenvaartsluizen in Harelbeke, Evergem en Ivoz-Ramet, en de nieuwe sluizen in het Panamakanaal. Bovendien is de derde Prinses Beatrixsluis het eerste pps-contract voor Jan De Nul in Nederland.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten