Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Eerste Europese hyperloopsysteem voltooid

In het Nederlandse Delft is het eerste Europese hyperloopsysteem voorgesteld. Daarmee komen we een stap dichter bij een duurzaam alternatief voor korteafstandsvluchten. Hyperloop is een netwerk van buizen op lage druk waarin autonome voertuigen zowel passagiers als vracht met hoge snelheid direct naar hun eindbestemming vervoeren. De combinatie van het magnetische zweefsysteem en de lage druk maakt het mogelijk om zeer snel te reizen met minimaal energieverbruik, waardoor het vervoermiddel snel en duurzaam is.

Eerste Europese hyperloopsysteem voltooid (2) kopiëren

Alle elementen die noodzakelijk zijn voor de werking van de hyperloop zijn getest, inclusief een revolutionaire hyperloop-baanwisseltechnologie. De wissel stelt hyperloopvoertuigen in staat om van de ene naar de andere buis te wisselen zonder gebruik te maken van bewegende onderdelen in het voertuig of in de baan. Hierdoor kunnen voertuigen hun hoge snelheid behouden en naadloos van route wisselen door in en uit te voegen in het netwerk. Nu het volledige systeem werkt, maakt het bedrijf Hardt Hyperloop zich klaar voor het volgende en grotere ambitieuze project. 

“Na twee jaar ontwikkeling en hard werken zijn we de eerste in Europa die een volledig functioneel hyperloopsysteem hebben neergezet, inclusief een nog nooit eerder aangetoonde technologie voor het wisselen van banen op hoge snelheid. Met deze technologie kunnen wij in de nabije toekomst het hyperloopnetwerk realiseren. Onze gedrevenheid om een transportmiddel te ontwikkelen waarbij we maximale prestaties realiseren met een minimaal energieverbruik werpt haar vruchten af”, zeggen Mars Geuze en Sascha Lamme van Hardt Hyperloop.

Het voltooien van het hyperloopsysteem gebeurde in nauwe samenwerking tussen Hardt Hyperloop en verschillende internationale partners onder wie Tata Steel, de Royal BAM Group, Goudsmit Magnetics, het Duitse Busch and Continental, de Italiaanse Prysmian Group en het Zweeds- Zwitserse ABB. Daarnaast komt ook steun van EU-organisaties, in het bijzonder van EIT InnoEnergy, de EU-gemeenschap voor innovatie in duurzame energie in Europa die wordt ondersteund door het European Institute of Innovation and Technology.

European Hyperloop Center

250 bezoekers maakten de voorstelling van de voltooide Hyperloop mee, onder wie Ineke Dezentjé, de voorzitter van de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie (FME), Violeta Bulc, de Eurocommissaris voor Transport, en Cora van Nieuwenhuizen, de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat. Hardt Hyperloop vertelde tijdens het evenement ook wat meer over de realisatie van de volgende fase, het European Hyperloop Center.

Dit centrum wordt een onderzoeksfaciliteit met een baan van 3 km waarmee de voertuigen van Europese hyperloopbedrijven op hoge snelheid getest kunnen worden. Daarmee zullen de faciliteiten van het Center aan de basis liggen voor de standaardisatie van Europese hyperloopinfrastructuur en -technologie. Het bedrijf kan op de steun rekenen van gerenommeerde leiders in de industrie, waaronder consortiumpartner Royal IHC. Er wordt nog gezocht naar een geschikte locatie in Europa om het centrum te bouwen. Volgens de planning moet het binnen twee jaar operationeel zijn.

Het hyperloopconcept werd in 2013 bedacht door Elon Musk, ceo van Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het is een systeem waarbij kokervormige passagierstreinen met enorme snelheden door vacuümbuizen schieten. De passagierstreinen zweven in de buis door middel van magneten. Omdat in de buis nauwelijks luchtweerstand is, zouden de treinen snelheden tot zowat 1.000 km per uur kunnen halen. Musk schreef twee jaar geleden een wedstrijd uit voor de beste hyperloopplannen. Het Nederlandse team, bestaande uit studenten van de Technische Universiteit Delft, nam de uitdaging aan en  noemde zichzelf Hardt Hyperloop. De voormalige studentengroep is inmiddels uitgebreid tot een bedrijf met twintig medewerkers.

Tijdens de eerste editie van HyperSummit in september vorig jaar in de Jaarbeurs in Utrecht presenteerden verschillende partijen hun gezamenlijke visie op de toekomst van het hyperloop-vervoerssysteem in Europa. Er werd onder meer nagegaan welke impact de introductie van de hyperloop zou hebben op de omgeving, op het sociale leven en op de economie.

Uit het onderzoek blijkt dat het hyperlooptraject Amsterdam-Frankfurt ongeveer 450 km lang zou zijn. Met zeven tussenstations zou de reis ongeveer 50 minuten in beslag nemen. Met regulier vervoer ben je vandaag ongeveer vier uur kwijt om die afstand af te leggen. Met alleen al deze route zouden meer dan 4,3 miljoen inwoners van beide steden kunnen worden bediend en op jaarbasis zou de hyperloop op dit traject meer dan 48 miljoen passagiers kunnen vervoeren. Daardoor zou het futuristische vervoerssysteem een duurzaam alternatief kunnen zijn voor de ongeveer 2 miljoen vliegtuigpassagiers die jaarlijks tussen Amsterdam en Frankfurt reizen. Door de hyperloop zou ieder jaar zowat 83.690 ton aan CO2-uitstoot worden bespaard.



“Volgens een eerste raming zou de aanleg van 5 km Hyperloop ongeveer 20 miljoen €  kosten, wat de kostprijs voor het hele traject tussen Amsterdam en Frankfurt op zowat 1,8 miljard € zou brengen, al zou dat prijskaartje door het gebruik van nieuwe en lichtere materialen nog aanzienlijk kunnen dalen. Geen geringe investering, maar ook niet onmogelijk. Een Hyperloop is in Europa dus zeker haalbaar”, concludeert Hardt.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten