Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Eerste volledig constructief 3D-geprinte voorgespannen betonnen fietsbrug

In Eindhoven werd zopas gestart met het 3D-printen van ’s werelds eerste volledig constructief voorgespannen betonnen fietsbrug. Deze bijzondere fietsbrug is ontwikkeld door BAM Infra in samenwerking met de TU Eindhoven. De brug is een onderdeel van Gemert Noord-Om, een project dat BAM Infra uitvoert in opdracht van de provincie Noord-Brabant.

fietsbrug 1

De Noordelijke Randweg Gemert Noord-Om vormt straks de schakel tussen de Boekelseweg (N605) en de N272 die ten zuidoosten van Gemert loopt. Aansluitingen op de Noord-Om worden gerealiseerd door rotondes. Zo komt er een rotonde bij de Handelseweg bij de Boekelseweg N605 en bij de Peeldijk N272. Ook voor de rotonde bij de Handelseweg gaat BAM Infra een unieke, innovatieve bouwmethode toepassen. Deze rotonde bouwt BAM Infra naast de weg, buiten het verkeer, en schuift deze vervolgens tijdens de herfstvakantie in enkele dagen op haar plek.

Deze methode is reeds veelvuldig toegepast bij tunnels, bv. in spoorlijnen. Door de rotonde buiten het verkeer te bouwen worden onveiligere, tijdelijke situaties op de Handelseweg voorkomen. Daarnaast realiseert BAM Infra over de nieuwe Noord-Om ter hoogte van de Lieve Vrouwsteeg een fietsviaduct. Het is één van de kleinere betonnen fietsbruggen die via de 3D-printtechniek wordt gerealiseerd. Christophe van der Maat, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant, drukte vorige week op de printknop om in het lab van de TU Eindhoven de 3D-printer in werking te stellen.

De brug wordt in totaal 8 m lang en wordt geplaatst in de Lieve Vrouwesteeg in Gemert over de Peelse Loop. Door gebruik te maken van 3D-printen is minder materiaal nodig om de brug te realiseren. “We zoeken voortdurend naar een nieuwere, slimmere aanpak om infrastructurele vraagstukken op te lossen en zo een belangrijke bijdrage te leveren tot de verbetering van de mobiliteit en de verduurzaming van onze samenleving. Innovatie speelt hierbij een cruciale rol. Dankzij 3D-printing hebben we geen hulpmaterialen zoals bekisting nodig. Dit levert aanzienlijk minder afval op en we hoeven bovendien minder schaarse grondstoffen te gebruiken. Ook heeft deze manier van werken een positief effect op de hoeveelheid CO2 die wordt uitgestoten tijdens het productieproces van de brug”, verklaart Marinus Schimmel, directeur van BAM Infra Nederland.

In de toekomst kan deze productiemethode op locatie gebeuren. Dit verkort het bouwproces aanzienlijk en levert uiteindelijk minder omgevingshinder op. De te vervangen brug kan langer blijven liggen waardoor het verkeer gedurende een kortere periode last heeft van een afgesloten weg.

Het 3D-printen van bruggen maakt maatwerk mogelijk op elke locatie en tegen een reëel kostenniveau. “Dankzij de inzet van robots kan elk ontwerp telkens weer op een unieke wijze worden gerealiseerd met eenzelfde inspanning. Een belangrijk bijkomend voordeel is dat alle informatie die in het ontwerpproces is verzameld nu ook direct kan worden doorgegeven aan de uitvoering. Dit is een belangrijke ontwikkeling op het gebied van Bouw Informatie Management (BIM), omdat het de partijen in de keten dichter bij elkaar brengt. Het is uiteindelijk de eindgebruiker die hier profijt van heeft in de vorm van een hogere kwaliteit en maatwerk”, besluit Theo Salet, hoogleraar aan de TU Eindhoven.

BAM Infra realiseert de 3D-fietsbrug samen met de provincie Noord-Brabant, de gemeente Gemert-Bakel, de TU Eindhoven, Saint-Gobain Weber Beamix bv, Dywidag-Systems International bv, Verhoeven Timmerfabriek, nv Bekaert, Witteveen en Bos. De werkzaamheden aan de brug zullen naar verwachting eind dit jaar voltooid zijn.

 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten