Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Elektrificatiewerken op spoorlijn Mol-Hasselt gestart

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot, Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, gouverneur Herman Reynders, en de burgemeester van Leopoldsburg Wouter Beke hebben samen met heel wat andere politici en Infrabel-ceo Luc Lallemand het startschot gegeven voor de elektrificatiewerken op de spoorlijn tussen Mol en Hasselt. De 38 km lange spoorlijn wordt volledig geëlektrificeerd zodat de NMBS er vanaf eind 2022 elektrische treinen kan laten rijden. In totaal worden 1.250 nieuwe bovenleidingspalen geplaatst en 300 km nieuwe kabels gelegd. Voor de bovenleidingsconstructies zal 1.400 ton staal worden gebruikt. De geraamde investering voor deze elektrificatiewerken bedraagt 54,7 miljoen € waarvan het Vlaamse Gewest 14,7 miljoen € bijdraagt.

Elektrificatiewerken-op-spoorlijn-Mol---Hasselt-gestart-(1)

Het gaat om een belangrijke investering in de mobiliteit voor zowel de Kempen als Limburg en de ingreep is meteen de laatste stap om het Limburgse spoorwegnet (de reizigerslijnen) volledig te elektrificeren. Het plaatsen van een dwarsverbinding tussen de eerste nieuwe bovenleidingspalen aan het station van Leopoldsburg op 21 maart vormt het begin van de elektrificatiewerken op de spoorlijn 15 tussen Mol en Hasselt.

De eerste werken op het terrein omvatten de inrichting van de bestaande bouwwerfinstallatie in Zolder, het graven van proefsleuven voor kabels en leidingen en het plaatsen van de bovenleidingspalen. De aannemer voor deze werken, die op het baanvak Balen-Leopoldsburg-Beverlo zullen starten en gefaseerd zullen verlopen, is de tijdelijke handelsvennootschap BAM Track - BAM Infra Rail. Op het traject van de spoorlijn 15 moet 58 km aan bovenleiding geïnstalleerd worden: 38 km spoor tussen Mol tot de spoorvertakking Zonhoven waarvan 10 km dubbelspoor tussen Beverlo en Zolder, een bijspoor in Leopoldsburg en ook enkele bundelsporen in Mol. Hiervoor moet ruim 300 km aan nieuwe kabels en draden voor de bovenleiding worden uitgerold.

Daarnaast zijn er voor de elektrificatie ook andere infrastructuurwerken nodig zoals de verhoging van vier bruggen (Stationsstraat, Zandstraat en Koerselsesteenweg in Beringen en de brug ‘recreatief fietspad’ in Zolder) en aanpassingen aan de leuningen van vijf andere bruggen. Infrabel maakt van deze werken ook gebruik om de brug over het kanaal Dessel-Kwaadmechelen grondig te renoveren en verschillende wissels in het station Mol te vernieuwen. In het kader van de verhoging van de brug over het Albertkanaal in Kuringen zullen eveneens spoorwerken gebeuren. 

Verspreid over de spoorlijn (38 km) bouwt Infrabel in Leopoldsburg en op de grens Houthalen/Zolder ook twee nieuwe tractieonderstations die optimaal geïntegreerd zullen worden in de vrije ruimte langs het spoor. Tractieonderstations zetten hoogspanning om in bruikbare spanning voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden. In Hasselt (aan de spoorvertakking Zonhoven) komt een sectioneerpost. Deze installatie bevindt zich tussen tractieonderstations en zorgt voor een betere verdeling van de stroom waardoor de energie-efficiëntie van de bovenleiding verhoogt en nog beter kan worden benut.

De werken zullen over 3,5 jaar afgerond zijn waarna de controles en testen kunnen beginnen en de bovenleiding van de spoorlijn onder stroom zal worden gezet. In principe zullen in december 2022 de eerste elektrische treinen op de geëlektrificeerde lijn tussen Mol en Hasselt kunnen rijden.

Na de eerdere realisatie van de elektrificatie van de spoorlijn tussen Herentals en Mol (eind 2015) en de huidige elektrificatiewerken op de spoorlijn Mol - Hamont (gestart in het najaar 2018 en klaar tegen eind 2020) vormen deze werken tussen Mol en Hasselt een nieuwe belangrijke investering voor de mobiliteit in de Kempen en Limburg. Hierdoor zal NMBS over het volledige traject van Antwerpen tot Hasselt elektrische treinen kunnen inzetten.

De elektrificatie biedt NMBS ook meer mogelijkheden en de reizigers zullen gebruik kunnen maken van moderne en comfortabele treinen, die ook meer capaciteit bieden. Dit is de laatste schakel om het Limburgse spoorwegnet volledig elektrisch te maken waardoor vanaf eind 2022 alle reizigerslijnen in Limburg geëlektrificeerd zullen zijn.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten