Experiment met nieuwe technologie voor binnenvaartsluizen
Het Waterbouwkundig Laboratorium van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken onderzoekt hoe innovatieve technologie kan ingeschakeld worden om de veiligheid en efficiëntie van Vlaamse sluizen te optimaliseren en de doorstroming van de scheepvaart te verbeteren.
In een sluis ondervindt een binnenschip krachten door het in- of uitstromen van water of door het bewegen van water in de sluis. Het Waterbouwkundig Laboratorium onderzoekt samen met Apixa en Iv-Infra op welke manier contactloze en mobiele meettechnologie kan ingeschakeld worden om die krachten nauwkeurig te meten.
Apixa maakt tijdens een experiment in de sluis van Viersel een fotogrammetrische opmeting van de boeg en het hek van het schip. Vier camera’s volgen daarbij verschillende punten, waardoor de verplaatsing van het schip nauwkeurig gemeten kan worden. Iv-Infra plaatst, met behulp van drones, prisma’s op een schip. De exacte positie ervan wordt tijdens het verschutten opgemeten door middel van infraroodsignalen, die uitgezonden worden door totaalstations op de kade.
Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Vlaanderen wil voor de binnenvaart een voorloper zijn op het vlak van innovatie en duurzaamheid. Door in te zetten op slimme infrastructuur verhogen we de attractiviteit van de binnenvaart.”