Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Gent stelt studieteam aan voor Arsenaalsite

De stad Gent en de NMBS hebben een studieteam aangesteld om na te denken over de toekomst van de Arsenaalsite. Het gekozen team is een samenwerking tussen Trans (Gent), Idea (Brussel), RE-ST (Antwerpen) en Cluster (Antwerpen).

Gent stelt studieteam aan voor Arsenaalsite

De Arsenaalsite is een oude spoorwegwerkplaats in de wijk Moscou in Gentbrugge en wordt begrensd door de spoorlijn tussen Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort. De site ligt naast de Brusselsesteenweg en dichtbij het E17-viaduct. Het is een groot terrein van 12 ha waarvan de NMBS eigenaar is. Binnenkort komt deze site leeg te staan. Vóór de arsenaalsite liggen twee percelen van AWV die als parking worden gebruikt, samen ruim 1 ha groot.

Het Gentse stadsbestuur wil de Arsenaalsite ontwikkelen tot een stedelijk knooppunt. Tegelijkertijd wil men ook tegemoet komen aan een aantal economische en maatschappelijke noden. Zo kan de site plaats bieden aan (jonge) maakbedrijven die passen binnen een stedelijk weefsel. Daarom stelden de stad Gent en de NMBS een studieteam aan om te onderzoeken hoe de site kan uitgebouwd.

E40 en E17 zijn vlakbij

De Arsenaalsite ligt naast een tram- en buslijn met een frequente verbinding naar het centrum en in de buurt van fietsroutes. Ook het station van Gentbrugge en de op- en afritten naar de E40 en de E17 zijn vlakbij. De site kan zich dus ontwikkelen tot een stedelijk knooppunt met een sterk ontwikkeld mobiliteitsnetwerk én/of bovenlokale stedelijke voorzieningen zoals scholen, kantoren, winkels, aangevuld met wonen. Deze stedelijke knooppunten bedienen stadsdelen, eerder dan wijken. Gentenaars maken gebruik van deze plek, maar ook niet-Gentenaars komen er vanwege de functies die er zijn, of vanwege het aanwezige mobiliteitsnetwerk.

Het studieteam moet een antwoord bieden op de vraag hoe de stad Gent bij de uitbouw van een stedelijk knooppunt kan inspelen op nieuwe maatschappelijke behoeften en bijhorende ruimtevragen. Het studieteam moet hiervoor ook vernieuwende beheersvormen aanreiken. Ze krijgen hiervoor tien maanden tijd.

Het studieteam zal onder meer de volgende onderzoeksvragen moeten beantwoorden:
•    Welke ruimtelijke bouwstenen zijn nodig om de site te ontwikkelen, met respect voor het industrieel erfgoed?
•    Hoe maken we een eco-systeem op de site?
•    Welke beheersvorm houdt rekening met de nodige flexibiliteit en tijdelijkheid?  
•    Hoe zorgen we voor een evenwicht tussen ruimtelijk-programmatorische wensen en de verwachte waardebepaling?

E17-viaduct

Het E17-viaduct in Gentbrugge wordt de komende jaren gerenoveerd. Tegelijkertijd besliste de Vlaamse overheid om een studieteam aan te stellen dat mogelijke toekomstscenario’s verkent voor een leefbare omgeving van de ‘brokkelbrug’. De participatie met alle belanghebbenden staat daarbij centraal.

Met SWECO, 51N4E en Common Ground werd een multidisciplinair team van zowel ontwerpers, planners, leefbaarheids- en communicatiedeskundigen, ingenieurs, stakeholdermanagers als mobiliteitsdeskundigen gevonden. Onder de procedure van de ‘Complexe Projecten’ van De Werkvennootschap loopt de verkenningsfase een jaar.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten