Goede voornemens voor de Oosterweelverbinding
In 2024 focust Lantis zich voor de realisatie van de Oosterweelverbinding op Rechteroever. Zo start in Merksem de bouw van de Bypass, een tijdelijke snelweg naast het viaduct. Op Linkeroever worden de snelwegwerken afgerond en begint de inrichting van de omgeving en de aanleg van fietspaden. In Zeebrugge gaat de bouw van de tunnelelementen voor de nieuwe Scheldetunnel ondertussen de laatste fase in. Eind dit jaar zijn ze klaar voor transport naar Antwerpen.
Op Linkeroever zijn de werken aan de nieuwe snelwegen en knooppunten bijna klaar. Voortaan gaat hier alle aandacht naar het verder inrichten van een meer leefbare omgeving. “Zo werken we er onder andere de geluidsbermen en -schermen af, planten we veel nieuw groen aan en maken we dankzij kilometers nieuwe fietsverbindingen van de fiets een volwaardig alternatief voor de wagen”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
Langs de E17 in Burcht komt een 8,5 meter hoog geluidsberm en een fietsbrug over de snelweg die deel uitmaakt van 16,5 km nieuwe fietspaden. Daardoor wordt de fiets binnenkort een volwaardig alternatief op weg naar de haven, de rechteroever en het Waasland. Er komen ook groene bermen en ecobruggen en -tunnels om natuurgebieden te verbinden.
Vaartkaai afgesloten tot einde Oosterweelwerken
Op Rechteroever verrijst dit jaar aan het Straatsburgdok een grote betoncentrale om vervolgens met de bouw van de Bypass, de tijdelijke snelweg naast de R1, te kunnen starten. Die tijdelijke brug is nodig om het Viaduct van Merksem af te breken, de snelweg in een sleuf onder de grond te brengen, de Antwerpse Ring helemaal rond te maken én tegelijk het snelwegverkeer rijdend te houden.
Om deze werken mogelijk te maken wordt de Vaartkaai in Merksem afgesloten tot het einde van de Oosterweelwerken. De Vaartkaai tussen de Bredabaan/IJzerlaanfietsbrug en Noorderlaan ventweg valt binnen de werfzone.
Omgeving Deurne Schijnpoort transformeert
Om het verkeer bij het Sportpaleis soepeler te laten verlopen, komt er een compleet nieuw aansluitingscomplex ten zuiden van Schijnpoort. Dit complex zal voorzien zijn van op- en afritten in alle rijrichtingen. Je zal vanaf hier de Ring kunnen oprijden zowel naar het zuiden, richting Brussel, als naar het noorden, richting Nederland. Bovendien zal de nieuwe Ring onder de Schijnpoortweg doorlopen, waardoor er een overkapping ontstaat bij het Sportpaleis. Deze overkapping zal veilige routes bieden voor fietsers en voetgangers, en een vlottere doorgang mogelijk maken voor het openbaar vervoer.