Groen licht voor opwaardering van kanaal Bossuit-Kortrijk
In het complexe project ‘Opwaardering en/of aanpassing van het kanaal Bossuit-Kortrijk’ geeft de Vlaamse overheid finaal de voorkeur aan het Ringtracé. In dit ontwerp wordt een nieuw stuk kanaal gegraven.
Het kanaal vormt een cruciale link tussen de Leie en de Schelde. Het kanaal werd in de jaren ’70 verbreed en opgewaardeerd naar de Europese standaarden, maar een strook van 1,5 km heeft nog de standaarden van de 19de eeuw. Daardoor ontbreekt een essentiële schakel in het waterwegennetwerk tussen Antwerpen, Gent en Parijs.
Ondertussen wordt juist hevig geïnvesteerd in die waterverbinding. Langs Franse zijde voor maar liefst 5,3 miljard euro. Aan Vlaamse zijde is eerder al budget vrijgemaakt voor het verbreden en uitdiepen van de waterweg. De opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk kadert dan ook in de Vlaamse ambitie om het aandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer te verhogen.
Het Ringtracé houdt in dat, vanaf de Stasegembrug, een nieuw stuk kanaal wordt aangelegd dat aansluit op de Leie. Ook bevat het Ringtracé de herinrichting van de R8 vanaf de Stasegembrug tot en met de kruising met de Leie.
Het ontwerp van voorkeursbesluit zal vanaf april voorgelegd worden aan de bevolking via een openbaar onderzoek.