Port of Antwerp werkt al een aantal jaren aan oplossingen om de mobiliteit in en rond de haven te verbeteren. Voor het woon-werkverkeer heeft de fiets daarin een belangrijke rol. Om het aantal fietsers nog te doen stijgen, moet elk bedrijf veilig en comfortabel bereikbaar zijn.
Port of Antwerp zette een aantal initiatieven op die de haven beter bereikbaar maken voor fietsers, zoals de Fietsbus en De Waterbus. Daarnaast kunnen heel wat werknemers bij hun werkgever een betrouwbare elektrische fiets leasen.
Masterplan
In het havengebied ligt een netwerk van meer dan 200 km fietspaden. Port of Antwerp liet al deze fietspaden inventariseren en doorlichten en liet een toekomstvisie uittekenen. Dit resulteerde in een masterplan om fietsen veiliger en comfortabeler te maken. Port of Antwerp legt de lat hoog en gaat voor vrijliggende fietspaden in asfalt tot aan elk bedrijf.
Om dit te realiseren, worden in de komende tien jaar liefst 115 projecten uitgevoerd. Het gaat daarbij zowel om structurele tekortkomingen op hoofdroutes als om problemen op het laatste stuk tot aan het bedrijf. In een eerste fase worden ontbrekende fietspaden aangelegd, daarna komen de fietspaden aan de beurt die niet aan de vereisten voldoen.
Voor deze projecten wordt 40 miljoen € vastgelegd. Daarnaast wordt nog eens 4 miljoen € uitgetrokken voor de kosten van ontwerp, voorbereiding en opvolging.
Voor elk project wordt een plan van aanpak opgesteld en wordt gekeken welke partners betrokken zijn (bv. Infrabel voor overwegen). De timing van de projecten houdt uiteraard ook rekening met al geplande werken.
Aanpak
De investeringen van het masterplan passen in een totaalaanpak die van de fiets een volwaardige optie maakt voor het woon-werkverkeer in de haven. De gevaarlijkste spoorkruisingen zijn reeds aangepakt. Wanneer het fietspad het spoor in een te kleine hoek kruist, is er gevaar dat het fietswiel in het spoor vastraakt met een valpartij tot gevolg. Daarom ligt er aan deze kruisingen nu een bocht in het fietspad zodat het de sporen loodrecht kruist.
Daarnaast is er aandacht voor het veilig oversteken van de sluizen. De meeste sluizen zijn lang geleden gebouwd en op de bruggen over de sluizen is er niet genoeg plaats om fietsers te scheiden van treinen, auto’s en vrachtwagens. Aan de Royerssluis is dit al opgelost: een rijstrook is er omgevormd tot fietspad. De nieuwe Boudewijnbrug (2022) krijgt een afzonderlijk fietspad. Aan de Berendrecht- en Zandvlietsluis komt er later dit jaar nog een nieuwe, veiligere oplossing voor de fietsers.
Port of Antwerp heeft niet gewacht op dit masterplan om al een tiental gekende problemen aan te pakken. Het gaat zowel om ontbrekende stukken fietspad als om gevaarlijke situaties. Enkele van deze projecten zijn al afgerond, zoals de oversteek van de Steenlandlaan aan de Fabriekstraat. Andere worden dit en volgend jaar gerealiseerd.