De Bergensesteenweg in Sint-Pieters-Leeuw is een typische Vlaamse ‘steenweg’ waar verschillende verkeersstromen samenvloeien, waar veel winkels zijn en ook mensen wonen. Daarnaast is het ook een veel gebruikte weg voor verplaatsingen tussen Vlaanderen en Brussel. Naast een resolute keuze voor meer verkeersveiligheid, wil minister Peeters van de steenweg ook een aangename leefomgeving maken.
De Bergensesteenweg is momenteel niet geschikt voor de fietsers en voetgangers, de vele handelaars en voor de mensen die er wonen. De verschillende complexe kruispunten maken een vlotte doorstroming onmogelijk. Een ‘total make-over’ drong zich dus op.
“Na deze werken zal je als voetganger of fietser veilig en zonder zorgen langs de vele kruispunten en opritten geraken. De reizigers van De Lijn krijgen een betere dienstverlening dankzij een betere doorstroming en comfortabele en betere toegankelijke bushaltes. En het wordt ook aangenamer shoppen in de vele winkels die de Bergensesteenweg telt”, aldus minister Peeters.
Van 8 oktober 2020 tot 29 oktober 2021 pakte het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) reeds de kruispunten van de Bergensesteenweg met de Olmenlaan en de Georges Wittouckstraat aan. Ook de twee bushaltes werden heraangelegd. “Met deze eerste fase van de grote herinrichting is al een gevaarlijk punt weggewerkt. De twee kruispunten zijn nu overzichtelijker en veiliger, en de voetgangers en fietsers hebben er de ruimte die ze verdienen”, vertelt minister Peeters.
Het dossier dat dat zopas goedgekeurd werd door de Vlaamse regering, omvat de herinrichting van het resterende stuk van de steenweg tussen het kruispunt van de Ruisbroeksesteenweg en dat van de Brusselbaan, in totaal een strok van 2,2 km lengte.
“Na de herinrichting zullen de kruispunten van de Bergensesteenweg overzichterlijk zijn, met veilige oversteekplaatsen en afslagstroken. De ruimte op de steenweg zal optimaal en beter benut worden voor de aanleg van veilige en comfortabele fiets- en voetpaden. Daarnaast zal ook de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer erop vooruit gaan dankzij minder complexe kruispunten en het scheiden van lokaal en doorgaand verkeer”, zegt minister Peeters.
Op bepaalde plaatsen komen er ook keerpunten en ventwegen, parallelwegen bedoeld voor omwonenden en klanten en leveranciers van de vele handelszaken. Dankzij de keerpunten en ventwegen wordt de verkeerssituatie veiliger omdat bestuurders minder riskante keerbewegingen en manoeuvres zullen maken om op hun bestemming te geraken. Bovendien zal het verkeer op bepaalde kruispunten na de herinrichting ook vlotter verlopen.
De Bergensesteenweg is één van de drukste assen in Vlaanderen wat betreft het openbaar vervoer. Daarom wordt de busbaan in de rijrichting van Anderlecht, die nu begint aan het kruispunt van de Groot-Bijgaardenstraat, met een kilometer verlengd. De busbaan zal beginnen net voorbij de Georges Wittouckstraat.
Simulatiebeelden: Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).