Infrabel laat twee nieuwe sporen aanleggen langs de spoorlijn Dendermonde-Mechelen tussen de Winningstraat (Dendermonde) en de Mandekensstraat (Lebbeke) voor het station van Baasrode-Zuid. Deze spoorlijn ligt op de Rijn-Alpen-goederentreincorridor die door de Europese Unie als één van de negen kerncorridors is aangeduid. De bouw van deze uitwijksporen op deze locatie is dus noodzakelijk voor de Europese norm om goederentreinen met een lengte tot 740 m te kunnen ontvangen op het Belgische spoornet.
"Het zijn dit soort van projecten waar ik bijzonder trots op ben, zegt Benoît Gilson, CEO van Infrabel, “en die ik ook zeer belangrijk vind. Het is één van onze kerntaken als infrastructuurbeheerder om het Belgische spoorwegnet aan te passen aan de noden en behoeften van onze klanten. België is een cruciale schakel in het transporteren van goederen per spoor in Europa. De ontwikkeling van deze cruciale goederencorridor is goed nieuws voor de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent die via deze weg ook veel goederen vervoeren."
Dit project maakt deel uit van het Strategisch Meerjareninvesteringsplan en is één van de Vlaamse spoorprioriteiten. Zo zullen er op termijn op alle kerncorridors in Europa goederentreinen met een lengte tot 740 m kunnen rijden.
Fietssnelwegen
In dezelfde zone wordt ook 2,5 km fietssnelweg aangelegd, een project van de provincie Oost-Vlaanderen en de gemeentebesturen Dendermonde en Lebbeke. Deze fietsinfrastructuur maakt onderdeel uit van de fietssnelwegen F44 (Gent-Dendermonde-Mechelen) en F19 (Dendermonde-Boom) en omvat ook een fietsaansluiting op de straat Driebek voor de industriezone Hoogveld. Het stoomcentrum en de museumspoorlijn zullen na de werken opnieuw volledig bereikbaar worden voor treinverkeer.
Om dit totaalproject te kunnen realiseren, zijn enkele (gedeeltelijke) onteigeningen van percelen onvermijdelijk. De gesprekken met de eigenaars lopen. De aanvraag tot omgevingsvergunning wordt in de loop van november ingediend. Hierop volgt een openbaar onderzoek dat wellicht begin 2021 zal plaatsvinden. De werken zouden volgens de huidige planning in de loop van 2021 starten en ruim twee jaar duren.
"Tegen 2030 streven we in België naar een verdubbeling van het goederenvervoer per spoor. Deze nieuwe uitwijksporen op de Europese goederencorridor vormen een goed antwoord op de stijgende vraag naar goederentransport: gezond voor de economie, goed voor het klimaat. Dat de nieuwe sporen passen in een breder mobiliteitsverhaal, gekoppeld wordt aan een project voor een nieuwe fietssnelweg, juich ik toe”, besluit Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit.