Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Italiëlei, Tunnelplaats en Ankerrui krijgen nieuw kleedje

De heraanleg van de Italiëlei in Antwerpen start na de zomer van 2017. Op deze as bevindt zich met de aansluiting op de Waaslandtunnel een belangrijk kruispunt. De stad Antwerpen besliste daarom om samen met de heraanleg van de Italiëlei ook de Tunnelplaats en de Ankerrui aan te pakken. De circulatie wordt aangepast om een optimale doorstroming tussen de Leien, de Scheldekaaien en de Waaslandtunnel te verzekeren. Ook het openbaar domein wordt volledig heraangelegd.

Italiëlei, Tunnelplaats en Ankerrui krijgen nieuw kleedje

De stad bekeek met het district en met De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer de circulatie van en naar de Waaslandtunnel. Om die te verbeteren en de tunnel optimaal aan te sluiten op de Leien en de Scheldekaaien stelt ze enkele ingrepen voor. Ook het ontwerp voor de Italiëlei is aangepast op het stuk tussen de Tunnelplaats en de Koeikensgracht.

Wie vanuit het noorden op de Leien rijdt, zal in de toekomst van aan de Koeikensgracht kunnen voorsorteren om af te slaan naar de Waaslandtunnel. In tegenstelling tot vandaag wordt die afslag ook mee opgenomen in de lichtenregeling van het volledige kruispunt. Wie uit het zuiden over de Leien komt, kan blijven voorsorteren om de tunnel in te rijden, net zoals dat vandaag het geval is.

Minder kruispunten

Met de heraanleg van de Leien vermindert het aantal kruispunten, wat zorgt voor een vlottere doorstroming. Zo verdwijnt ook het kruispunt met de Koeikensgracht. Die wordt enkelrichting naar de Leien. Het verkeer dat vroeger vanuit de Koeikensgracht linksaf of rechtdoor ging, kan op de Leien enkel nog naar rechts afslaan en verderop rechtdoor rijden, rechts voorsorteren richting de Waaslandtunnel of links voorsorteren om de Leien te dwarsen richting Cassiersstraat.

Verkeer komende van Linkeroever beschikt in totaal over vier voorsorteerstroken (foto 1), zodat chauffeurs vlot naar het noorden en het zuiden kunnen op de Leien. Verkeer tussen de Scheldekaaien en de Leien en omgekeerd blijft mogelijk via de Tunnelplaats en de Ankerrui, op rijstroken die naast de tunnelinrit liggen. Het gemotoriseerde verkeer wordt daar in de toekomst wel gescheiden van fietsers en voetgangers. Na de heraanleg kan men vanuit beide richtingen op de Leien via de Tunnelplaats naar de Scheldekaaien rijden. Dat is van daaruit een vlot alternatief voor de eerder heraangelegde Londen-/Amsterdamstraat.

Extra bomen

Samen met de herinrichting van de Tunnelplaats wordt ook de Ankerrui volledig heraangelegd. Aan beide zijden van de tunnelmond komt een dubbelrichtingsfietspad dat zoveel mogelijk gescheiden is van het doorgaande verkeer. Een groene verhoogde berm tussen de drukke Tunnelplaats en de Ankerrui zorgt voor meer rust voor zowel voetgangers als fietsers. Naast de bestaande bomen op de Ankerrui, die zoveel mogelijk behouden blijven, komen er ook heel wat bomen bij. Zo trekt de stad de groene middenberm van op de Brouwersvliet tot aan de Leien door. Ook het kruispunt met de Oude Leeuwenrui, de Zeevaartstraat en het Hessenplein wordt heraangelegd. Dat wordt heel wat compacter en dus overzichtelijker voor alle gebruikers (foto 2).

Na de zomer wordt het definitieve ontwerp afgerond en kan de bouwaanvraag ingediend worden. Zo kan in het najaar van 2017 gestart worden met de heraanleg.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten