Kortrijk haalt inspiratie voor velobaar uit Kopenhagen
De stad Kortrijk heeft zopas een eerste kruispunt uitgerust met een velobaar: een handige metalen constructie waar fietsers die aan verkeerslichten moeten wachten zich kunnen aan vastgrijpen zonder uit het zadel te moeten. Ook voor de voeten is er een steun onderaan de velobaar.
De Kortrijkse schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a) pikte het idee van de velobaar op in Kopenhagen, voor velen de fietshoofdstad van Europa. “Daar zie je een velobaar aan zowat elk kruispunt. Het is een eenvoudige constructie, maar ze verhoogt het fietscomfort. Het heeft een tijdje geduurd voor we in Kortrijk een geschikte locatie vonden. Het is niet de bedoeling dat de velobaar andere verkeersstromen hindert of voor een voordeur of poort geplaatst wordt”, stelt de schepen.
De eerste Kortrijkse velobaar werd geplaatst aan het kruispunt van de Condédreef (N323) met de Wolvendreef, een route die de schepen vaak neemt. Hij geeft aan dat er in Kortrijk nog meer velobaren zullen geplaatst worden, voor zover het ruimtelijk en verkeerstechnisch mogelijk is.
Turnhout
Kortrijk is niet de eerste Vlaamse of Belgische stad die een velobaar plaatst. “Blijkbaar is Turnhout ons voor geweest. Zij hebben hun metaalconstructies in het blauw gecoat, terwijl de onze thermisch verzinkt zijn”, weet schepen Weydts.
De Kortrijkse velobaar werd geproduceerd door Metaalwerken Vanthuyne nv uit Nieuwpoort.