Langste brug ter wereld rolt uit de 3D-printer
In de Nederlandse stad Nijmegen is de realisatie begonnen van de langste 3D-geprinte betonnen brug ter wereld. Opdrachtgevers Rijkswaterstaat en de stad Nijmegen en tientallen nieuwsgierige bewoners van het stadsdeel Dukenburg, waar de brug komt te liggen, hebben een kijkje genomen in de printfabriek van Saint-Gobain Weber Beamix en BAM Infra Nederland. Specialisten van deze bedrijven printen de komende weken bijna honderd onderdelen van de brug die als een legpuzzel in elkaar passen, compleet met uitsparingen om het beton te kunnen spannen. Nadien worden alle elementen getransporteerd om op de locatie gemonteerd te worden. Daarna volgt de afwerking en vinden de laatste tests plaats.
De brug wordt 29 m lang en is een ontwerp van architect Michiel van der Kley. Rijkswaterstaat en de stad Nijmegen hebben als opdrachtgevers lef getoond om in te zetten op deze innovatie. Samen met de Technische Universiteit Eindhoven als kennispartner en Weber Beamix, BAM Infra, Summum Engineering en Witteveen+Bos als marktpartijen bewijzen ze definitief dat het 3D-printen van een constructie een bewezen technologie is die een steeds belangrijkere rol speelt in het moderne bouwproces.
“We streven ernaar om kansrijke innovaties werkelijkheid te maken. 3D-printtechnologie heeft de potentie om betaalbaarder, sneller, duurzamer en vormvrijer te kunnen bouwen. In eerste instantie zal deze techniek vooral interessant en toepasbaar zijn voor de lokale overheden en provincies”, aldus Nelly Kalfs, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Oost Nederland.
“Nijmegen heeft een fantastisch jaar als European Green Capital achter de rug. Het is mooi dat we samen met Rijkswaterstaat hieraan een nieuwe innovatieve duurzame 3D-geprinte brug kunnen toevoegen. Ik ben bijzonder blij dat we samen met inwoners van Dukenburg konden kennismaken met deze technologie en hebben kunnen zien hoe de brug in de praktijk geprint wordt”, zegt wethouder Harriët Tiemens.
Het toepassen van 3D-printtechnologie biedt kansen voor het ontwerp en de realisatie van constructieve toepassingen in de bouw. Het biedt vrijheid in het ontwerp en de 3D-ontwerpomgeving rekent aanpassingen direct door. Het ontwerp is vertaald in een code waarmee de printer het ontwerp produceert. Door dit digitale ontwerp- en uitvoeringsproces dalen de faalkosten en heb je geen tekeningen meer nodig.
“Door optimaal te ontwerpen is minder materiaal nodig vergeleken met traditioneel geproduceerde bruggen met bekistingen. De printer legt namelijk alleen daar beton neer waar het nodig is voor de constructieve sterkte van de brug. Een besparing van 30% is haalbaar. 3D-betonprinten werkt zonder bekistingen en dat scheelt arbeid en maakt het mogelijk zonder restafval te bouwen. 3D-printtechnologie heeft de potentie om betaalbaarder, sneller, duurzamer en vormvrijer te kunnen bouwen. Met dit project laten de betrokken partijen zien dat dit ook daadwerkelijk mogelijk is”, besluit Pieter Bakker, projectleider 3D-printen bij BAM Infra.