Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Leuven introduceert kleurrijke schoolstraten

De stad Leuven heeft samen met scholen, ouders en leerlingen het ‘Plan Veilig naar school’ uitgewerkt. Hierbij moeten een aantal ingrepen de veiligheid rondom de scholen sterk verhogen.

leuven

Het ‘Plan Veilig naar School’, dat tot stand kwam na een uitgebreide bevraging in het Leuvense schoollandschap, wil zoveel mogelijk knelpunten aan de schoolpoort of in de ruime schoolomgeving wegwerken. Zo krijgt iedere school een kleurrijke wegmarkering en waar mogelijk wordt nog ingezet op schoolstraten, fietssuggestiestroken en het autovrij maken van de straat tijdens de breng- en ophaalmomenten.

De zichtbaarheid van de schoolomgeving bleek na de bevraging één van de grootste knelpunten. “Samen met de Voetgangersbeweging, die eerder al de Octopuspaal bedacht, hebben we een kleurrijke markering ontworpen die het begin en einde van elke schoolzone duidelijk aangeeft. Zo weten automobilisten meteen dat ze een school naderen”, meldt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets.

Basisschool Pee & Nel kreeg als eerste school de markering in haar straat. In de komende twee maanden volgen alle Leuvense schoolomgevingen. “Het ontwerp zal ook gebruikt worden door andere steden en gemeenten die hun schoolomgevingen veiliger willen maken”, delen Dirk Robbeets en schepen van Onderwijs Mohamed Ridouani mee.

De Voetgangersbeweging neemt hierin het voortouw en wil steden en gemeenten over heel Vlaanderen motiveren om hiermee aan de slag te gaan. “Reeds meer dan honderd gemeenten tekenden het charter dat we opstelden waarin zij beloven om hun schoolomgevingen veiliger en kindvriendelijker in te richten tegen 2030. Op 2 oktober geven we het startschot om het project voort uit te rollen over heel Vlaanderen. Wij zijn erg blij dat de stad Leuven pionier wilde zijn voor dit project en mee de nieuwe norm voor schoolomgevingen wil uitdragen”, aldus Tom Dhollander, bestuurder van de Voetgangersbeweging vzw.

Op basis van dringendheid en haalbaarheid zijn een aantal prioriteiten gekozen die dit jaar nog worden uitgevoerd. Zo krijgen twee scholen een schoolstraat, die twee keer per dag afgesloten wordt voor gemotoriseerd verkeer, bij het begin en het einde van de schooldag. Het gaat om basisschool De Mozaiëk in de Patroonschapsstraat in Kessel-Lo en basisschool De Grasmus in het Grasmushof in de Leuvense binnenstad. Deze schoolstraten komen er op vraag van de school en de ouders. We zijn ervan overtuigd dat meer kinderen met de fiets of te voet naar school zullen komen omdat ze dat nu veiliger kunnen doen”, meent Ridouani.

Ook aan andere scholen zijn ingrepen gepland. “Aan basisschool De Regenboog in Kessel-Lo voorzien we een zoenzone en de Riddersstraat, waar basisschool Sint-Jan ligt, wordt een fietsstraat. Aan basisschool Sint-Lambertus zijn iets grotere werkzaamheden gepland: daar verbreden we de oversteek, versmallen we de rijbaan om de stoep te verbreden en brengen we een zebrapad aan voor de poort. Er komt ook een extra fietsenstalling en een betere signalisatie van het fietspad naar het plein. Op die manier doen we er alles aan om ouders en kinderen een veilige route naar school te garanderen”, verklaart Dirk Robbeets.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten