Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Leuven ontvangt prijs voor fietsvriendelijke infrastructuur

Op de studiedag ‘Ontwerp ruimte voor de fiets’ van Stad en Architectuur en Fietsberaad in samenwerking met de Deense ambassade heeft de stad Leuven de ‘Prijs voor fietsvriendelijke infrastructuur 2021’ gekregen. De heraangelegde Martelarenlaan met het park Belle-Vue kwam als winnaar uit de bus.

Leuven ontvangt prijs voor fietsvriendelijke infrastructuur
“De heraanleg van de Martelarenlaan is een ontwerp Artgineering (architect Stefan Bendiks) en H+N+S landschapsarchitekten. De Martelarenlaan en omgeving ondergingen de voorbije jaren een complete metamorfose. Door de investering in het openbaar domein is zowel het fiets- en leefcomfort enorm toegenomen”, aldus schepen van Openbare Werken Dirk Vansina.
 
Langs het spoorwegtalud tussen de Tiensesteenweg en de Diestsesteenweg werd een nieuwe doorgangsweg voor doorgaand autoverkeer aangelegd. De Martelarenlaan werd heraangelegd en evolueerde naar een fietsstraat met het karakter van een woonerf, specifiek voor lokaal verkeer, met veel groen en ontharding. Daarnaast werd ook nog het nieuwe park Belle Vue aangelegd.
 
“We zijn opgetogen met deze prijs. Het is een bevestiging dat we goed bezig zijn, maar betekent ook een extra stimulans om de komende jaren voort te timmeren aan Leuven fietsstad en aan aangename en groene woonbuurten. De volledige ontwikkeling van dit gebied maakt bovendien deel uit van een fietssnelweg. Door de aanleg van de fietstunnel onder de Tiensesteenweg sluit deze verbinding aan op verschillende veilige fietsroutes”, reageert de Leuvense schepen van Mobiliteit David Dessers.
 
Stad en Architectuur en Fietsberaad Vlaanderen willen met deze wedstrijd Vlaamse fietsinfrastructuurprojecten onder de aandacht brengen, projecten die aantonen hoe steden en gemeenten leefbaarder worden door in te zetten op fietsvriendelijke infrastructuur. De initiatiefnemers willen ontwerpers doen nadenken over de belevingswaarde voor actieve weggebruikers, want een betere belevingswaarde doet nog meer fietsen.
 
De andere kanshebbers voor de prijs dit jaar waren de fietssnelweg F1 tussen Mechelen en Zemst, de Sion-site in Lier, de Parkbrug in Antwerpen en de Louisa D’Havébrug in Gent. De jury bestond uit Peggy Totté (stedenbouwkundige, artistiek coördinator Architectuurwijzer), Julie Mabilde (Team Vlaams Bouwmeester), Wies Callens (Vlaamse fietsersbond), Wout Baert (Fietsberaad Vlaanderen) en Wouter Nilis (vennoot architectenbureau T’Jonck-Nilis, bestuurder S&A).
 
In het juryverslag lezen we het volgende: “Park Belle-Vue heeft aangetoond dat kwalitatief wonen op een drukke centrale plek in de stad perfect kan samengaan met het integreren van groen en het verlangzamen of terugdringen van autoverkeer. Met de goed in het park geïntegreerde fietssnelweg krijgt de stad niet alleen een waardevolle toevoeging op haar mobiliteits- maar ook op haar groenstructuur.”
 
“De fietsroute versterkt de positie van de fiets als stedelijk en regionaal vervoersalternatief en maakt fietsen van of naar het station, de scholen of bedrijventerreinen tot een beleving. In die zin is Park Belle-Vue nu al een goede blauwdruk voor een stedelijke omgeving na de auto. De vormgeving als fietsstraat en het omliggende park nodigen uit tot vertragen en verblijven. Park Belle-Vue is ook een voorbeeld hoe woonwijken van de toekomst – in een stedelijke of meer dorpse context – een vanzelfsprekende ruimte kunnen geven aan het fietsverkeer.”
 
De jury beseft dat de aansluitingen van Park-Belle-Vue naar de omgeving toe, ter hoogte van het station of aan de Koning-Albert-Laan, verdere aandacht vragen om de kwaliteiten van het project op deze punten niet te verliezen. Ze hebben echter vertrouwen in de kracht van het project om dingen in beweging te zetten en verdergaande verbeteringen te stimuleren.
 
De wedstrijd werd georganiseerd naar aanleiding van de internationale tentoonstelling ‘Ride a Bike! Reclaim the City’ van het Duitse Architectuurmuseum DAM uit Frankfurt am Main die Stad en Architectuur naar Leuven bracht. Inspirerende fietsinfrastructuurprojecten uit alle hoeken van de wereld tonen er hoe kwaliteitsvolle fietsinfrastructuur en fietsvriendelijke stadsplanning kunnen leiden tot een meer duurzame en sociale stad.
 
Zes modelsteden waaronder Kopenhagen, New York en Oslo, en een reeks architectuurprojecten die fietsmobiliteit bewust integreren, inspireren om in de toekomst meer mensen op de fiets te krijgen. Ook de tien genomineerde projecten van de wedstrijd rond Vlaamse fietsinfrastructuur zijn er te zien. De tentoonstelling in de Leuvense bibliotheek Tweebronnen eindigt op 6 november.
Foto: © Tim Buelens

Foto: © Michiel de Cleene
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten