Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Mechelen bepaalt locatie en type nieuwe brug aan Keerdok

Met de plannen voor Keerdok wordt in Mechelen een grotendeels onaantrekkelijk stuk stadsrand omgevormd tot een nieuw en autoluw stadsgedeelte. Fietsers en voetgangers krijgen routes die worden losgekoppeld van het autoverkeer, met onder andere bruggen over de beide Dijlearmen. Met de plaatsing van de brug voor gemengd verkeer en die voor fietsers en voetgangers over de Afleidingsdijle, ontbreekt nu enkel nog een brug over de Binnendijle om het fietsnetwerk in dit stadsdeel te vervolledigen. 

Mechelen bepaalt locatie en type nieuwe brug aan Keerdok
Lode Vermeiren
Het schepencollege keurde zopas de locatie en het type brug goed, waardoor het proces in gang gezet kan worden dat binnen de twee jaar tot de realisatie van de brug moet leiden. Het definitieve ontwerp voor de nieuwe brug wordt tegen maart 2023 verwacht, zodat na de aanbesteding en het bekomen van een omgevingsvergunning de bouw in de loop van 2024 zou kunnen starten. De huidige kostprijsraming voor de brug bedraagt 1,4 miljoen euro, btw inbegrepen.
 
Een fiets- en voetgangersbrug over de Binnendijle ter hoogte van de Spreeuwenhuisstraat genoot mede omwille van de gunstige ligging in het fietsnetwerk de voorkeur. Deze locatie ligt op een rechte lijn in de richting van de andere fietsbrug en zorgt ervoor dat de verbinding naar de binnenstad wat korter wordt. De nieuwe brug wordt een Hollandse klapbrug, zoals bijvoorbeeld ook de Londenbrug aan het Antwerpse Eilandje er een is. Dit type brug heeft als voordeel dat de impact op de vaargeul en op de kaaien kleiner is. Daarnaast is ook het onderhoud gemakkelijker en zijn de energieprestaties beter. 
 
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten