Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Mechelen maakt Adegemstraat veiliger en aangenamer

Nu het voortraject voor de naburige Onze-Lieve-Vrouwestraat afgerond is en de uitgebreide autoluwe zone werd ingevoerd, wordt in Mechelen het volgende project voor de binnenstad al voorbereid: de heraanleg van de Adegemstraat. De bewoners konden reeds kennismaken met het voorontwerp. De totale kostprijs voor de heraanleg van de Adegemstraat wordt geraamd op 2,2 miljoen €. De start van de heraanleg wordt verwacht in eind 2021. De ontwerpers van OKRA Landschapsarchitecten verwerken de verschillende adviezen en bemerkingen in het definitieve ontwerp.

mechelen
Hoewel de coronacrisis her en der voor vertragingen heeft gezorgd, blijft stad Mechelen werken aan de hernieuwing van het openbare domein. De Adegemstraat kan al een tijdje een upgrade gebruiken. Om deze werkzaamheden goed te kunnen afstemmen op de werken van de Onze-Lieve-Vrouwestraat is het belangrijk dat ook dit proces goed vooruit blijft gaan.

Lat ligt hoog

“De plannen werden enthousiast onthaald op een bewonersvergadering. De lat voor de heraanleg ligt hoog. Deze werken zijn dan ook bepalend voor de uitstraling van Mechelen. De nieuwe Onze-Lieve-Vrouwestraat en Adegemstraat zullen samen het sluitstuk vormen van de vernieuwing van de historische binnenstad”, vertelt de Mechelse burgemeester Alexander Vandersmissen.
 
“Het is belangrijk om bewoners te blijven betrekken bij onze plannen, ook wanneer dat minder evident is. De voorbije maanden hebben we dit via webinars gedaan. Sinds we weer wat meer ons kot uit mogen komen, kozen we voor een fysieke infovergadering in de Stadsschouwburg om zo voldoende afstand tussen de aanwezigen te kunnen bewaren. Bovendien kunnen alle geïnteresseerden de opname van de infoavond de volgende dagen en weken nog herbekijken via de website”, vult schepen van Openbare Werken, Communicatie en Participatie Patrick Princen aan.

Extra groen

Bij het voorontwerp worden de algemene ambities van het stadsbestuur doorgetrokken: de focus ligt op het veiliger en comfortabeler maken van de straat. Waar mogelijk worden ook extra groenstroken toegevoegd. “We kiezen voor het profiel zoals in de Stassart- en Hoogstraat waarbij fietsers in de tegenrichting een afzonderlijk verhoogd fietspad krijgen. Met de heraanleg van straten kijken we steeds waar de mogelijkheid voor verbetering voor fietsers ligt, dit doen we dus bij de Adegemstraat ook”, vertelt schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke.

Kasseien

Als materiaal wordt overal voor gezaagde kasseien gekozen. Voor het voet- en fietspad worden deze gecementeerd om het comfort te verhogen, voor de rijbaan zelf wordt voor een lossere voegvulling gekozen omdat deze de verkeersbelasting beter doorstaat. Het is de bedoeling het kruispunt met de Keerbergstraat verhoogd aan te leggen en met een ander kleuraccent, onder ander om snelheidsverlagend te werken. In deze zone komt bovendien een brede belevingsstrook met groenvakken, zitelementen en fietsenstallingen.
 
Het uiteindelijke ontwerp moet extra kansen bieden voor vergroening en waterinfiltratie. Zo zullen tegeltuinen extra gepromoot worden (standaardmodules worden in het ontwerp verwerkt) en zullen de plantvakken zoals in de Onze-Lieve-Vrouwestraat verlaagd worden aangelegd.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten