Parking Keerdok, een ontwerp van POLO Architects-Archipelago, is een architecturaal hoogstandje en een belangrijke nieuwe landmark voor de stad Mechelen. Op en top duurzaam, want het gebouw is zo ontworpen dat het in de toekomst vlot kan omschakelen naar meer of net minder parkeren, en speelt daardoor tevens in op evoluties in de mobiliteit, zoals autodelen. De verdiepingen van Parking Keerdok kunnen zonder grote verbouwingen van functie wijzigen door er eenvoudig werk- en/of woonunits tussen te schuiven.
De bouw van Parking Keerdok, met de kenmerkende betonnen kruisen, was minutieus werk. Het gevelraster oogt niet enkel mooi, maar draagt het volledige gebouw, en dat is baanbrekend. Het parkeergebouw is één grote, kolomvrije overspanning met extra vrije hoogte en kan daardoor gemakkelijk herbestemd worden voor kantoren, retail, bedrijven of zelfs woningen”, vertelt Wim Straetmans, executive director van ontwikkelaar Kairos.
Elektriciteitsproductie
De kantoren op de twee bovenste lagen van Parking Keerdok zijn opgevat als invullingen van twee ‘gewone’ parkeerlagen. Het zijn box-in-box geïsoleerde volumes in hout en glas die binnen het grotere casco zijn opgesteld. Parking Keerdok is uitgerust met een zonnepanelendak met een vermogen van ongeveer 170 kWp, genoeg om zichzelf volledig te voorzien van hernieuwbare energie.
Een slim energiebeheersysteem zorgt voor een efficiënte aanwending van de zonne-energie door de verschillende gebruikers en maakt het mogelijk overschotten aan energie te delen. Om dit te realiseren werkten Energytix, studiebureau Ingenium en de stad Mechelen nauw samen. Europa financiert mee via het project Interreg Noordzeeregio Access.
Er zijn 26 elektrische oplaadpunten beschikbaar, waarvan 20 van 11 kW en 4 snellaadpunten van 200kW en 2 V2G DC-bidirectionele laadpunten van elk 11 kW. Een deelwagen van Partago/Klimaan aan een speciale vehicle-to-grid DC laadpaal kan energie ook ontladen. Overschotten van zonne-energie kunnen zo tijdelijk opgeslagen worden in de batterij van deze elektrische deelwagen om op een later moment te gebruiken. Ruim de helft van de elektriciteitsproductie stroomt naar de laadinfrastructuur. De rest gaat naar de kantoren en de supermarkt in het gebouw. Die zijn niet aangesloten op het gasnet, maar halen de warmte uit de bodem via geothermie.
Naast 516 parkeerplaatsen huisvest Parking Keerdok ook een ruime, overdekte fietsenstalling met oplaadpunten voor elektrische fietsen, een buurtsupermarkt en kantoren. Op het dak vind je een stadsterras met bomen en een uitzicht op Mechelen. Twee verdiepingen lager is er ook een evenementenplein voor publieke activiteiten.
“Keerdok is daardoor veel meer dan een klassieke randparking. Het belang van dit gebouw overstijgt het buurtniveau. Het creëert meerwaarde voor de hele stad en zet mensen en leefbaarheid centraal. Dat is de maatschappelijke drijfveer die we consequent doorvoeren in al onze projecten”, zegt Bart Langens, gedelegeerd bestuurder van Mont-Real.
Mobiliteitshub
Parking Keerdok vormt samen met zijn omgeving een slimme mobiliteitshub, waar bewoners en bezoekers 24/7 terechtkunnen. Via de fiets- en voetgangersbrug over de Afleidingsdijle en het nieuwe fiets- en wandelpad langs het water geraak je vanaf de parking vlot naar het 750 m verder gelegen historische stadscentrum van Mechelen. Hiervoor kan je ook beroep doen op de beschikbare deelfietsen en deelsteps. Je kan via het jaagpad ook vlot richting andere delen van de stad. De publieke ruimte rond het parkeergebouw is volledig verkeersvrij
Parking Keerdok is het eerste project dat wordt opgeleverd binnen het masterplan Keerdok. De komende jaren evolueert deze plek naar een nieuwe duurzame stadswijk met zowat 550 woningen, een centraal ontmoetingsplein (Rode Kruisplein) met horeca, vernieuwde kades en een stadspark inclusief minibos. In maart 2023 start Mont-Real - Kairos met de bouw van een nieuwe residentieel gebouw, Dok Mechelen. Het Rode Kruisplein wordt groen. Begin volgend jaar vinden de sloopwerken van Interbeton plaats. Op deze plek komt een park van 1 ha. Zowel het plein als het park zijn in 2024 klaar.
Technische fiche Parking Keerdok
-
18.800 m² gebouw (zonder het dak)
-
13 verdiepingen in split-levels
-
516 parkeerplaatsen voor auto’s
-
Fietsenstalling voor 117 fietsen
-
1.000 m² supermarkt
-
1.400 m² kantoren
-
600 m² dakterras
-
Aanbod deelwagens
-
26 laadpunten
-
419 zonnepanelen
-
Beoveld met geothermische boringen tot 150 m diep
Team Parking Keerdok
-
Opdrachtgever: stad Mechelen
-
Bouwheer/ontwikkelaar: Mont-Real en Kairos (samen THV Keerdok Mechelen)
-
Architect: POLO Architects en Archipelago
-
Aannemer: BAM Interbuild
-
Landschapsarchitect: ARA en VOGT
Foto: Bart Langens
Foto: Wim Straetmans